CBRE: jest nadzieja na silne odbicie rynku w drugiej połowie roku

Wybuch epidemii COVID-19 w oczywisty sposób będzie miał negatywny krótkoterminowy wpływ na większość sektorów rynku nieruchomości komercyjnych. Dalsze przenoszenie się i ewolucja wirusa, a co za tym idzie jego wpływ na rynek, pozostają jednak trudne do przewidzenia – uważają eksperci CBRE.

Tym niemniej eksperci CBRE są zdania, że podstawy europejskiego rynku nieruchomości komercyjnych pozostają silne. Oznacza to, że wybuch epidemii COVID-19 będzie miał negatywny krótkoterminowy wpływ na niektóre sektory, jednak w perspektywie długoterminowej wpływ pandemii na europejski rynek nieruchomości komercyjnych będzie minimalny.

Turystyka i popyt wewnętrzny uderzą w handel

Jeżeli COVID-19 rozprzestrzeni się agresywnie w całym regionie EMEA, prawdopodobnie będzie miał znaczący wpływ na wzrost gospodarczy w tym regionie, a tym samym na wielkość inwestycji. Ponadto ograniczenia w podróżowaniu i przepływie towarów między regionem EMEA a Chinami będą miały znaczący wpływ na wszystkie sektory uzależnione od łańcuchów dostaw i turystyki.

Jeśli chodzi o rynek inwestycyjny, presja wywierana na Europejski Bank Centralny (EBC) w odniesieniu do kontynuowania akomodacyjnego podejścia do polityki pieniężnej sprawi, że rentowność inwestycji pozostanie na niskim poziomie. Niemniej jednak, jeżeli wpływ COVID-19 będzie przypominał wpływ epidemii SARS w 2003 r., to w drugiej połowie roku może nastąpić silne odbicie na rynku inwestycyjnym – uważają eksperci CBRE.

Również tradycyjny handel w głównych miastach europejskich w dużym stopniu uzależniony jest od turystyki. W związku z tym ograniczenie podróży i mniejsza liczba turystów może odbić się na sprzedaży towarów luksusowych i podstawowych dóbr konsumpcyjnych w takich miastach jak np. Mediolan. Jeśli COVID-19 rozprzestrzeni się w całej Europie bardziej agresywnie niż początkowo przewidywano, strach lokalnych mieszkańców przed przebywaniem w miejscach publicznych może również zakłócić krajową konsumpcję. To nałożyło by dodatkową presję na tradycyjny handel, który i tak mierzy się już z wyzwaniem rosnącego znaczenia kanału e-commerce.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.