CBRE: globalne marki rozbudowują ofertę e-commerce

Na świecie 80 proc. dużych międzynarodowych marek posiada już katalog internetowy, w którym można zapoznać się z ich ofertą. Internetowy katalog udostępnia aż 92 proc. marek oferujących odzież luksusową i biznesową oraz 87 proc. popularnych sklepów z tanią odzieżą i dżinsami- wynika z najnowszego raportu CBRE: Globalizacja handlu detalicznego. 

Możliwości są mniejsze, jeśli chodzi o zakupy internetowe z dostawą, jednak i tu następuje szybki rozwój – obecnie już średnio 28 proc. światowych marek dostarcza zakupy internetowe konsumentom na badanych rynkach, w porównaniu do 26 proc. w 2011 r.

Polska plasuje się na 11. miejscu wśród najlepiej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie, oraz na 1. miejscu wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej – aż 34 proc. światowych marek oferuje już zakupy internetowe z dostawą na terenie naszego kraju, w porównaniu do 24 proc. 
w 2011 roku. Oznacza to, że 110 spośród 326 wiodących światowych sieci biorących udział w badaniu oferuje obecnie w Polsce zakupy internetowe z dostawą. Niektóre marki, jak Gap, Footlocker czy Muji, wchodzą na nasz rynek otwierając jednocześnie sklep tradycyjny i internetowy, podczas gdy inne, np. Burberry czy Galeries Lafayette Group, dostępne są tylko poprzez serwis internetowy. Światowym liderem handlu internetowego jest Francja (49 proc. sieci oferuje zakupy z dostawą w tym kraju), wyprzedzając Kanadę (46 proc.), Wielką Brytanię (44 proc.) i USA (44 proc.).

-Imponujący wzrost dostępności zakupów internetowych z dostawą na terenie Polski jest odpowiedzią na oczekiwania polskich konsumentów– mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska. – Już od kilkunastu lat Polacy chętnie kupują przez internet ubrania, elektronikę i multimedia, artykuły dla dzieci i oczywiście książki. Po niedawnym uruchomieniu sklepu internetowego Zara, oferującego odbiór zamówienia w sklepach sieci lub dostawę do domu, będziemy prawdopodobnie obserwować szybki rozwój oferty zakupów internetowych kolejnych światowych marek. W najbliższych latach spodziewam się również wzrostu popularności internetowych supermarketów spożywczych, do czego przyczynia się zjawisko starzenia się społeczeństwa i rozwój usług odpowiadających potrzebom tej grupy – podkreśla Magdalena Frątczak

Według danych CBRE, sprzedaż internetową z dostawą w Polsce najczęściej oferują popularne marki przystępnej cenowo odzieży i dżinsów – 62 proc. z nich ma już sklepy internetowe z możliwością dostawy w naszym kraju. Kolejną grupą są sklepy odzieżowe ze średniej półki cenowej (43 proc.), następnie marki oferujące odzież luksusową i biznesową (41 proc.) oraz specjalistyczne sklepy odzieżowe, w tym sportowe (39 proc.).

– Choć większość marek ma już europejskie lub globalne sklepy internetowe dostępne w języku angielskim, ich popularność w Polsce jest wciąż ograniczona ze względu na barierę językową- ocenia  Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa w CBRE Polska. – Wielkość polskiego rynku jest jednak zachętą dla detalistów do uruchamiania polskojęzycznych serwisów zakupowych, jak zara.com, deichmann.com, czy c-and-a.com. Na polskim rynku handlu internetowego będzie się zapewne wiele działo w najbliższych latach – podsumowuje Karina Kreja.

Wyniki badania wskazują, że posiadanie tradycyjnego sklepu ma istotne znaczenie dla decyzji
o uruchomienia sklepu internetowego z dostawą. W Polsce serwis taki ma 34 proc. wiodących światowych marek, jednak odsetek ten jest znacznie wyższy dla sieci, które prowadzą już
w naszym kraju tradycyjne sklepy (47 proc.).

-Sprzedaż internetowa jest obecnie motorem globalizacji handlu detalicznego i z pewnością będzie miała wpływ na kształtowanie się przyszłego popytu na powierzchnie handlowe- mówi dalej Karina Kreja. – Jeśli chodzi o perspektywy sklepów tradycyjnych i internetowych, obecne trendy wskazują, że fizyczna obecność sklepów pozostanie kluczowym elementem sukcesu wiodących światowych marek. Aby podnosić sprzedaż, najlepsi detaliści postawią na zróżnicowane kanały dostępu dla klientów: sklepy tradycyjne, katalogi internetowe, sklepy internetowe z dostawą oraz obowiązkowo obecność w mediach społecznościowych – ocenia Karina Kreja.

W badaniu którego efektem jest raport: Globalizacja handlu detalicznego,  uczestniczyło 326 międzynarodowych sieci detalicznych (w tym markowych sklepów różnych branż, supermarketów, restauracji i kawiarni) z 22 krajów.
 

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska