Anna Klinowska, prezes PSNPH

– Wynajem konkretnego lokalu to bardzo ważna i trudna decyzja dla najemców. Na jej podjęcie wpływ ma zarówno strategia rozwoju firmy, jak i koncepcja konkretnego sklepu, który ma powstać docelowo w danym centrum handlowym. Najczęściej jednak najemcy poszukują powierzchni handlowych za rozsądne pieniądze w najlepszych polskich galeriach, które są bardzo dobrze zlokalizowane, a atrakcyjny mix najemców dodatkowo przyciąga klientów. Decydując się na wynajem konkretnego lokalu, przed podpisaniem umowy najmu istotna jest dokładna analiza tzw. IRR, czyli zwrotu z inwestycji, który najczęściej rozkładany jest na 36 miesięcy. Analizując dane, firmy zawsze biorą pod uwagę czynsz całkowity, na który składa się zarówno czynsz podstawowy, jak i czynsz eksploatacyjny – dlatego bardzo istotne jest zarządzanie galeriami na wysokim poziomie – wyjaśnia w rozmowie z Retailnet.pl Anna Klinowska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych.

Nie bez znaczenia, zdaniem Klinowskiej, jest także stan prac wykonanych w lokalu, a przede wszystkim zwrócenie uwagi, czy wynajmujący wykonał już na swój koszt m.in. system wentylacyjny, ogrzewanie pomieszczenia, tryskacze przeciwpożarowe i witryny. – Wyposażenie lokali w te podstawowe elementy znacznie ogranicza i tak nie małą inwestycje najemcy w lokal. Konieczne jest zatem dokładne zapoznanie się ze wszystkimi załącznikami umowy, a przede wszystkim z załącznikiem technicznym, który określa warunki prowadzenia i zakres prac wykonywanych przez wynajmującego i najemcę. Tylko świadome podpisywanie umów może uchronić obie strony przed nieporozumieniami – podsumowuje Klinowska.

Polskie Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem powołanym dla zacieśnienia współpracy między najemcami powierzchni handlowych. Jego głównym celem jest ochrona interesów i praw najemców, propagowanie dobrych praktyk handlowych oraz działanie na rzecz zapewnienia równych praw i obowiązków zarówno najemcom, jak i wynajmującym powierzchnie w centralach handlowych. Członkami stowarzyszenia są znane i prestiżowe marki m.in. Komfort, Venezia, Unisono, Timberland, Sizeer, Gatta, Wojas, Bartek, Flo, Almi Decor, Vision Express, Komputronik, Drogeria Natura, 50 style.

Co roku Polskie Stowarzyszenie Najemców Powierzchni Handlowych publikuje Ranking Najlepszych Centrów Handlowych z punktu widzenia najemców. Laureaci rankingu prezentowani są podczas jesiennej edycji konferencji Shopping Center Forum.