Edyta Potera, Jones Lang LaSalle: w Polsce rośnie zapotrzebowanie na małe galerie handlowe i centra outletowe

Edyta Potera, dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych firmy Jones Lang LaSalle

Edyta Potera, dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych firmy Jones Lang LaSalle

– W 2012 roku byliśmy świadkami handlowego boomu w miastach średniej wielkości, a zwłaszcza tych mniejszych, poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Rynek wzbogacił się o kolejne około 380 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni handlowej, z czego 305 tysięcy w nowo powstałych obiektach, a pozostałe 75 tysięcy w projektach rozbudowywanych – podsumowuje ubiegły rok w rozmowie z redakcją Retailnet.pl Edyta Potera, dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych firmy Jones Lang LaSalle.

Zdaniem Edyty Potery bardzo widoczną tendencją w 2012 roku było powstawanie centrów handlowych o mniejszych powierzchniach.

– W mijającym roku obserwowaliśmy intensywny rozwój tak zwanych centrów convenience, czyli niewielkich obiektów handlowych, o powierzchni około 5-10 tysięcy metrów kwadratowych, zlokalizowanych w pobliżu osiedli mieszkaniowych czy kluczowych szlaków komunikacyjnych. Projekty tego typu proponują ofertę spożywczą i usługową w połączeniu z podstawową ofertą modową – czyli służą do załatwienia codziennych spraw oraz szybkich zakupów dokonywanych w drodze z pracy lub szkoły. Dynamicznie rozwijał się też rynek outletów, czego przykładem są otwarte w ostatnich miesiącach obiekty w Szczecinie i w Rzgowie pod Łodzią – dodaje specjalistka.

Według Potery mocnym trendem na rynku nieruchomości handlowych był ten związany z modernizacją i przebudową istniejących obiektów handlowych. Przykładem takiej metamorfozy jest warszawskie centrum Klif.

Z danych Jones Lang LaSalle wynika, że już jedna trzecia działających centrów handlowych przeszła różnego rodzaju modernizację, a zjawisko to nasili się w przyszłości w związku ze starzeniem się nieruchomości i zmianami zachodzącymi w ich otoczeniu.

– Mijający rok to również dynamiczny rozwój sektora e-commerce. Oprócz takich gałęzi handlu jak RTV/AGD czy multimedia od jakiegoś czasu obecnych w internecie, swoją działalność handlową online prowadzą też coraz częściej firmy modowe, oferujące artykuły dziecięce czy produkty spożywcze. Wbrew wcześniejszym obawom, rynek e-commerce będzie rozwijał się równolegle do centrów handlowych – twierdzi Edyta Potera. – W 2012 roku do Polski weszły nowe marki, takie jak: Michael Kors, American Eagle Outfitters, LC Waikiki, COS, Bath & Body Works czy Victoria’s Secret Beauty & Accessories. Dynamicznie rozwijały się również działające w Polsce sieci zarówno odzieżowe, jak i z obszaru produktów służących pielęgnacji zdrowia i urody, szczególnie te z szeroką, atrakcyjną ofertą, na każdą kieszeń.

 

Reklama

Galeria Jurajska