Jones Lang LaSalle: 752 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 2013 roku

Wzrost powierzchni handlowej w Polsce

Wzrost powierzchni handlowej w Polsce

Z raportu Rynek handlowy w Polsce – IV kw. 2012 r. opracowanego przez Jones Lang LaSalle wynika, że rok 2013 przyniesie kilka zmian na mapie rynku centrów handlowych w Polsce.

Wzbogaci się on o 752 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 25 nowych i 9 rozbudowanych obiektach. Kilka nieruchomości przejdzie modernizację i/ lub rozbudowę (np. CH Wzgórze w Gdyni, Gemini Park w Bielsku-Białej). W Warszawie otworzona zostanie Galeria Miejska Plac Unii realizowana przez BBI Development oraz Liebrecht&Wood. Wzrośnie także powierzchnia Galerii Mokotów oraz Auchan w Łomiankach.

– Poza dużymi projektami realizowanymi w największych ośrodkach, spodziewamy się wielu otwarć w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, takich jak np. Inowrocław, Łomża, Siedlce czy Chojnice, dzięki czemu miasta te zyskają  pierwsze nowoczesne powierzchnie handlowe – mówi Edyta Potera, dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych firmy Jones Lang LaSalle.

Z raportu wynika, że w minionym roku intensywnie rozwijał się stosunkowo młody na polskim rynku format obiektów handlowych typu convenience. Oddano także do użytku dwa centra wyprzedażowe, zrealizowane przez debiutantów w tym sektorze: Outlet Park w Szczecinie (Echo Investment) i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią (Centrum Targowe Ptak SA).

Zdaniem ekspertów ekspansja obydwu powyższych formatów będzie nadal trwała. W tym roku rynek warszawski wzbogaci się o kolejne centrum – Factory Annopol. O kolejnych obiektach typu outlet wspomina się w kontekście miast wschodniej Polski – Lublina i Białegostoku.

– Oprócz budowy nowych obiektów handlowych, obserwujemy silny trend modernizacji i rozbudowy istniejących już starszych nieruchomości. Za przykład mogą posłużyć chociażby stołeczne Klif, Atrium Promenada i Galeria Mokotów. Dotychczas ponad 30 proc. istniejących zasobów przeszło różnego rodzaju modernizację, a trend ten nasili się w przyszłości wskutek starzenia się nieruchomości, zmian zachodzących w ich otoczeniu i silnego wzrostu konkurencji – komentuje Potera.

Przypomnijmy, w ubiegłym roku polski rynek centrów handlowych powiększył się o dodatkowe 374 tys. mkw. i na koniec roku osiągnął 7 946 tys. mkw. W 2012 r. nowa powierzchnia powstała w szesnastu nowych oraz ośmiu  rozbudowanych obiektach, z których żaden nie przekroczył 50 tys. mkw. GLA. Największe centra oddane do użytku to Galeria Rzeszów (47, 1 tys. mkw.), Galeria Korona w Kielcach (34,1 tys. mkw.) oraz Nova Park w Gorzowie Wlkp. (32,4 tys. mkw.).

Pełna wersja raportu: Pulse – Rynek Powierzchni Handlowych w 2012

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016