Deloitte: międzynarodowe sieci muszą więcej inwestować w nowe kanały sprzedaży

Zakupy online

Zakupy online

Deloitte opublikowało 16. coroczny raport „Global Powers of Retailing”. Raport przedstawia ranking 250 największych światowych sieci handlowych w oparciu o powszechnie dostępne dane firm za rok podatkowy 2011 r.

Według Deloitte łączne przychody 250 największych sieci handlowych na świecie przekroczyły w ubiegłym roku finansowym po raz pierwszy poziom czterech bilionów dolarów (wzrost o 5,1 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym). Dodatkowo ponad 80 proc. sieci odnotowało wzrost przychodów.

Zdaniem analityków największe sieci handlowe w dużym stopniu nie odczuły kryzysu, także w Polsce. W naszym kraju na przykład sieć Biedronka, r. zanotowała w 2012 roku 6,4 proc. wzrost sprzedaży i otworzyła 263 nowe sklepy.

Mimo gorszej sytuacji gospodarczej m.in. w Europie Zachodniej i Japonii, wiodący detaliści rozwijają swoją działalność poprzez ekspansję na nowych rynkach, m.in. na Bliskim Wchodzie, w Europie Środkowej i Wschodniej i  w Ameryce Południowej.

Z danych Deloitte wynika, że bogacąca się klasa średnia, młode społeczeństwo i wysokie bezpośrednie inwestycje zagraniczne to najważniejsze czynniki rozwoju rynków wschodzących.

Według analityków w najbliższym czasie detaliści muszą skupić się przede wszystkim na ułatwianiu konsumentom zakupów przez internet. Bowiem w 2016 r. handel e-commerce będzie stanowić już  jedną piątą całkowitej sprzedaży detalicznej. Niska cena przestała być  jedynym czynnikiem, który przyciąga klienta i decyduje o jego wyborze. Równie ważna stała się dostępność, możliwość obejrzenia i porównania cen w sieci. Klienci są coraz bardziej wymagający, a to oni decydują gdzie kupią przedmiot, którym są zainteresowani. Sprzedawca musi im to umożliwić. Dotyczy to wszystkich branż: począwszy od sklepów spożywczych po dobra luksusowe i sprzęt elektroniczny.

Coraz większa popularność sklepów internetowych to skutek coraz większej dostępności smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Szacuje się, że liczba użytkowanych smartfonów zbliży się pod koniec 2013 roku do 2 mld. W tej chwili e-commerce stanowi 5,1 proc. całego handlu, w 2016 r. będzie to już 17-21 proc. (jego wartość w skali globalnej wyniesie 628-752 mld dolarów).

Zdaniem specjalistów Deloitte sprzedawcy muszą więcej inwestować w nowe kanały sprzedaży poprzez zakup technologii, ale także szkolenie pracowników, którzy często nie są przygotowani, by komunikować się z klientami przez internet.

Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie Deloitte.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016