Centrum Handlowe
Centrum handlowe, fot. Shutterstock

Według analizy Cushman & Wakefield centra wyprzedażowe w Polsce powstają wyłącznie w największych aglomeracjach miejskich i budowane są zazwyczaj fazami, z uwagi na ograniczony popyt na powierzchnię handlową w tym sektorze rynku.

W 2012 r. oddano do użytku dwa nowe centra wyprzedażowe o łącznej powierzchni 29 tys. mkw. GLA: Ptak Outlet Rzgów (faza I) k. Łodzi i Outlet Park (faza I) w Szczecinie.

Spowodowało to wzrost zasobów tego rodzaju powierzchni do poziomu 138 tys. mkw. GLA. W chwili obecnej w Polsce działa dziesięć centrów wyprzedażowych: Factory Ursus (Warszawa), Factory Wrocław, Factory Luboń (Poznań), Factory Kraków, Fashion House Piaseczno (Warszawa), Fashion House Gdańsk, Fashion House Sosnowiec, Ptak Outlet Rzgów (Łódź) i Outlet Park (Szczecin).

W ostatnim czasie zostało otwarte centrum wyprzedażowe o powierzchni 19,7 tys. mkw. GLA firmy Neinver – Factory Annopol na warszawskiej Białołęce. Obiekt oferuje 120 sklepów wyprzedażowych znanych polskich i zagranicznych sieci handlowych, m.in. Tommy Hilfiger, Lee Cooper, Levi’s, Rey Jay, Cross, Big Star, Soda, Tom Tailor, Vero Moda, VIP Collection, Wittchen i Digel.

Z raportu C&W wynika, że w planach deweloperów znajdują się zarówno kolejne centra wyprzedażowe (Białystok, Lublin), jak i rozbudowy już istniejących obiektów (Łódź, Szczecin). Realizacja wszystkich zamierzeń może przynieść do końca 2015
roku nawet do 50 tys. mkw. GLA nowej powierzchni.

Według analizy specjalistów z C&W w centrach wyprzedażowych działa obecnie ponad 800 sklepów, głównie z branży odzież, obuwie i akcesoria sportowe. Rozwój tego sektora w Polsce odbywa się z zachowaniem równowagi pomiędzy popytem a podażą. W ciągu dziesięciu lat swojego istnienia rynek absorbował średnio ok. 14 tys. mkw. GLA powierzchni rocznie, a stopa pustostanów, nieznacznie większa niż w tradycyjnych centrach handlowych, wahała się pomiędzy 5–7 proc.

Charakterystyczną cechą tego segmentu rynku jest konieczność planowania dłuższego okresu komercjalizacji obiektu (ponad 24 miesiące), do rzadkości należy też 100 proc. wynajęcie obiektu w dniu otwarcia. Czynsze za powierzchnie w centrach wyprzedażowych są niższe niż w tradycyjnych centrach handlowych, a deweloperzy oferują także szereg zachęt dla najemców, w tym kontrybucje finansowe na aranżacje lokali. Za lokal 100–150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego w Warszawie oczekiwana jest stawka czynszowa na poziomie 21–23 euro/mkw./miesiąc.