Agnieszka Górnicka
Agnieszka Górnicka

Indeks Reveal Polska – indeks odwiedzalności w centrach handlowych podawany na podstawie badania w 29 obiektach w Polsce – spadł w marcu 2013 roku w ujęciu rok do roku o 9,6 proc.

Zdaniem ekspertów wskaźnik najbardziej spadł w okresie wielkanocnym.

– Rok 2013 wciąż nie sprzyja odwiedzinom w centrach handlowych, a marzec był kolejnym miesiącem, który wpisał się w trend spadkowy. Indeks Reveal Polska spadł w marcu 2013 roku w ujęciu rok do roku o 9,6 procent. W stosunku do lutego 2013 roku w marcu zanotowano wzrost indeksu o 12,3 procent; nie jest to wcale dobry sygnał. Należy bowiem pamiętać, że marzec to tradycyjnie miesiąc wzmożonych zakupów po okresie słabszych wyników na początku roku, tymczasem obecny marcowy wzrost indeksu jest najniższy od kilku lat – komentuje Agnieszka Górnicka, Senior Associate Consultant, Millward Associates.

Za tak słaby wynik, zdaniem ekspertów, odpowiedzialny jest przed wszystkim tydzień 25.03-31.03. W okresie wielkanocnym spadek Indeksu Reveal Polska w ujęciu rok do roku wyniósł aż 25,6 procent.

– Wprawdzie spadek liczby klientów przed Wielkanocą jest regułą, to jednak w tym roku jest on wyjątkowo duży. Porównajmy: 2010: Wielkanoc 4 kwietnia (tydzień 13, spadek 10,9 procent rok do roku) 2011: Wielkanoc 24 kwietnia (tydzień 16, spadek 14,8 procent rok do roku) 2012: Wielkanoc 8 kwietnia (tydzień 14, spadek 14,3 procent rok do roku) 2013: Wielkanoc 31 marca (tydzień 13, spadek 25,8 procent rok do roku). W tygodniu 13 zaobserwowaliśmy nałożenie się na siebie dwóch efektów – duży spadek liczby odwiedzających w tygodniu wielkanocnym oraz ogólny spadek liczby klientów o 5-10 procent w stosunku rocznym, który widzimy co miesiąc od początku roku – podsumowuje Agnieszka Górnicka.

Index Odwiedzalności Reveal to raport na podstawie którego widoczne są trendy odwiedzalności w centrach handlowych w Polsce. Raport umożliwia danemu centrum handlowemu porównanie jego wydajności do trendów odwiedzalności na terenie całego kraju, zarówno miesięcznie jak i tygodniowo. W Reveal grupę reprezentatywną stanowi 29 centrów handlowych.