Nowa kolekcja Próchnik
Nowa kolekcja Próchnik

Nowy prezes firmy Próchnik SA rozpoczął swoje działania od odświeżenia wizerunku marki Próchnik. Brand ma być kojarzony przez klientów z osobą Adama Feliksa Próchnika – oficera, bohatera, agenta polskiego wywiadu w Afryce Północnej i przede wszystkim patrioty. W logo marki pojawił się też Krzyż Walecznych.

Nowa kolekcja marki jest skierowana do klientów bardziej świadomych swojego wyglądu, ceniących klasykę i dobrą jakość odzieży.

– O tym, że istnieje taka marka jak Próchnik wiedziałem w zasadzie od zawsze. Choć w czasach ancien regime’u popularnością znacznie ustępował Wólczance, Próchnik był oczywistym wyborem dla tych, którzy w sieci handlu uspołecznionego zamierzali upolować dobry płaszcz. (…) Władze spółki Próchnik poznałem na otwarciu jednej z kolejnych galerii. Kilka lat później w szczycie popularności Vistuli i Wólczanki wertując zestawienia porównawcze sprzedaży w pewnej warszawskiej galerii nieodmiennie dziwiłem się świetnym rezultatom Próchnika, który nierzadko dystansował wyniki mojej ówczesnej garniturowej marki. Uświadomiłem sobie wtedy ostatecznie, że w Polsce zróżnicowanie się lubi, a marki, które szanują swoich klientów będą między Wisłą a Bugiem istnieć wiecznie. Tyle, że aby ich szanować, marki muszą wiedzieć dla kogo i po co istnieją. – pisze na swoim blogu Rafał Bauer, prezes Próchnik SA.

Na patrona marki, nowy właściciel spółki wybrał Adama Feliksa Próchnika, zmarłego w 1942 roku, syna marszałka Sejmu II RP, ucznia Piłsudskiego, historyka i polityka.

– Wiele marek, aby plastyczniej przekazać własne wartości swoim klientom, kreuje wirtualnych brand heroes. Tymczasem Próchnik SA takiego zabiegu nie potrzebował. Co ciekawe, w spółce o istnieniu jak najbardziej realnego patrona po prostu zapomniano. Tymczasem Adam Feliks Próchnik w moim przekonaniu doskonale się do tej roli nadawał. Dlaczego? Nieślubny syn Ignacego Daszyńskiego i zasymilowanej Żydówki, wychowany w etosie Organizacji Bojowej PPS, zapalony konspirator, którego strzelać i rzucać bomby uczyli między innymi Piłsudski i Sikorski, student historii, ale również oficer z dobrą kartą frontową na patrona nadawał się jak ulał. Z dzisiejszej perspektywy jego lewicowe przekonania to nic innego jak wierność idei i pragnienie realizacji tych zdobyczy socjalnych, które stanowią dzisiaj standard relacji społecznych. Ludzie, którzy go znali, wspominali zazwyczaj wielkiego społecznika, człowieka w pełni oddanego pracy na rzecz innych, który przywilejów i fruktów dla siebie nie łaknął praktycznie wcale. W Polsce nie brak nam bohaterów ani wzorów do naśladowania. Ale nie każdy z nich jest patronem słynnej odzieżowej spółki – pisze dalej Rafał Bauer.

Według Rafała Bauera Próchnik SA łączy etos niepodległości i idei socjalnej z etosem fundamentu rynku kapitałowego.

– Historia jest obecna w spółce nie tylko poprzez swego patrona. Niemal dokładnie 22 lata temu – 16 kwietnia 1991, Próchnik SA w towarzystwie Exbudu, Kabli, Krosna i Tonsilu debiutował na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych – dodaje Bauer.

Kolekcje marki składające się tradycyjne z garniturów, płaszczy czy koszul mają być skierowane do dojrzalszych klientów, m.in. finansjery.

– Adam Feliks Próchnik ma być marką dla tych, których wyróżnia nie tyle moda, ile styl. Nie tyle nadzieja, ile przekonanie. Przezorność, a nie skłonność do hazardu. Dlatego też odmienność wizerunku marki podkreślą salony, które (choć zbudowane w sposób ekonomiczny) odbiegną znacznie od unifikujących standardów znanych z galerii handlowych. Niebawem każdy, kto będzie szukał produktu „z duszą”, znajdzie go w naszych salonach – twierdzi prezes Próchnik SA.

Kolekcja Próchnika na wiosnę/lato 2013 inspirowana jest historią Mieczysława Słowikowskiego pseudonim „Rygor”, konspiratora, szefa ekspozytury polskiego wywiadu w Afryce Północnej i pierwowzoru postaci Victora Laszlo znanej z kultowego filmu „Casablanca”.

W kolekcji Rygor odbija się atmosfera tamtej epoki, gdy okoliczności zmuszały do najtrudniejszych wyborów. Podstawą kolekcji są klasyczne garnitury. Dominujące kolory to czerń, granat i szarości, przełamane, inspirowanym klimatem północnej Afryki, beżem. Na wiosnę i lato marka Próchnik proponuje również bardziej nieformalne zestawy – koszulki polo i dzianinowe swetry. W kolekcji nie zabrakło legendarnych płaszczy, z produkcji, których łódzka firma słynie od momentu założenia w 1948 r.

Mieczysław Słowikowski za swe zasługi otrzymał wiele odznaczeń: Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, Krzyż Niepodległości, Krzyż Walecznych, Złoty Krzyż Zasługi z Mieczami, Srebrny Krzyż Zasługi. Uznany w komunistycznej Polsce za zdrajcę – zmarł w zapomnieniu jako londyński emigrant.

Obecnie w naszym kraju działa 30 salonów sieci Próchnik. Większość z nich znajduje się w centrach handlowych.