Ronan Martin, wiceprezes Carrefour Polska: centra drugiej generacji nie są zagrożone

Ronan Martin

Ronan Martin

Rynek powierzchni handlowych w Polsce jest bardzo zróżnicowany.  Funkcjonują na nim zarówno obiekty trzeciej, a nawet już czwartej generacji, jak również centra handlowe z początku lat dziewięćdziesiątych. Mimo dynamicznego rozwoju nowych technologii i ich przenikania do obiektów handlowych, pomimo powstawania nowoczesnych multifunkcjonalnych kompleksów, centra drugiej generacji nie tylko nie zniknęły z handlowej mapy  Polski, ale nadal funkcjonują, a ich pozycja wydaje się być stabilna.

– Po pierwsze obiekty te  idealnie wpasowują się w bieżącą sytuację gospodarczą: posiadają równoważony tenant mix skierowany głownie do średniozamożnego klienta. Nie są przeinwestowane tak pod kątem powierzchni jak i oferty handlowej.  Można zaryzykować stwierdzenie, że są  niejako szyte na miarę. Bardzo często posiadają też liczne punkty usługowe takie jak apteki, poczty, banki, naprawy obuwia czy zegarków. Te na pozór niewielkie lokale cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony klientów. Spowodowane jest to m.in. tym,  że obecnie rynek drobnych usług jest bardzo rozdrobniony i coraz trudniej  jest klientom znaleźć odpowiedni punkt naprawy zlokalizowany poza centrum handlowym. Po drugie, jak dzieje się to w przypadku centrów handlowych Carrefour,  są one korzystnie usytuowane w sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych, co zapewnia im  stabilny wskaźnik odwiedzalności – powiedział w rozmowie z portalem Retailnet Ronan Martin, wiceprezes Carrefour Polska.

Zdaniem wiceprezesa sieci Carrefour, kolejną cechą, która wyróżnia  te obiekty jest także łatwość poruszania się po nich.  Najczęściej są to budynki jednopoziomowe z prostym układem malli, dodatkowo  dobrze oznaczone, dzięki czemu klient się nie gubi. Może więc szybko dokonać zakupów, bez marnowania czasu na poszukiwania konkretnego sklepu. Badania przeprowadzone ostatnio przez Carrefour wraz z Uniwersytetem Warszawskim wskazały, że współczesny konsument bardzo ceni sobie oszczędność czasu podczas dokonywania zakupów.  Motyw ten staje się coraz bardziej istotny również przy wyborze rodzaju centrum handlowego. Ważniejszym powodem decyzji odwiedzenia dużego centrum handlowego jest pragnienie spędzenia w nim wolnego czasu, niż chęć kupienia czegoś konkretnego. Odwrotnie natomiast wygląda sytuacja w przypadku  mniejszych obiektów, które są dla konsumenta przede wszystkim miejscem dokonywania zakupów lub załatwienia jakiejś sprawy.

– Stąd w centrach handlowych drugiej generacji najważniejszą kwestią jest odpowiednio dobrany zestaw najemców. Na tyle szeroki, by jego oferta umożliwiała klientowi wybór, z drugiej strony jednolity pod względem cen i jakości produktów.  Ostatnie badania realizowane z Uniwersytetem Warszawskim  dotyczące zachowań konsumenckich wykazały, że klient ceni sobie również łatwość znalezienia konkretnego produktu w sklepie.  Tak samo dotyczy również poruszania się klientów po centrum handlowym. Wbrew pozorom klientom należy ułatwić dotarcie do „jego” sklepu, a nie utrudniać mu poruszanie się po obiekcie i tym samym zmuszać go do czasochłonnego poszukiwania konkretnego lokalu.  Jeśli na początku swojej wizyty klient dokona satysfakcjonującego zakupu, zwiększa się  szansa na to że pozostanie on dłużej w obiekcie i będzie kontynuował zakupy.. Kolejnym istotnym atrybutem, wyróżniającym centra handlowe 2. generacji jest szeroko rozumiana „przyjazność”. Ludzie preferują przebywanie w miejscach, z którymi w jakiś sposób mogą się utożsamić. Nowoczesne powierzchnie handlowe, mogą być dla klientów inspirujące, ale nie wzbudzają w nich poczucia bezpieczeństwa, co przekłada się na skłonność do wydawania pieniędzy w danym obiekcie.  Warto pamiętać, że produkty pokazywane w eleganckich  pomieszczeniach sugerują tym samym, że są one drogie i nieosiągalne.  Te same, pokazywanie w standardowych przestrzeniach wydają się być bardziej dostępne – podkreśla Ronan Martin.

– Analizując portfel centrów handlowych Carrefour widzimy, że magnetyzm tych obiektów wynika głównie  z takich czynników jak  lokalizacja, wielkość oraz funkcjonalność obiektu, To wszystko sprawia , że ich pozycja jeszcze długo będzie stabilna. A zmiany jakie staną się ich udziałem, będą dotyczyć bardziej rekomercjalizacji, połączonej czasem z ich częściową rozbudową lub remodelingiem – podsumowuje Ronan Martin.

Przedstawiciele sieci będą obecni podczas Shopping Center Forum na stoisku 6.5. Jesienna edycja Forum odbędzie się 18-19 września 2013 roku w Warszawie.

Reklama

Galeria Jurajska