Sposób na rozliczanie kosztów wspólnych bez sporu

Rozliczanie kosztów wspólnych

Rozliczanie kosztów wspólnych

Zarządzający centrami handlowymi rozliczają się z najemcami zarządzanych obiektów z zaliczek wniesionych na poczet tzw. kosztów wspólnych związanych z funkcjonowaniem centrum handlowego. Rozliczanie tych kosztów ciągle budzi emocje zarówno wśród wynajmujących, jak i najemców.

O to, jak bez sporu rozliczać koszty wspólne pytamy Piotra Skonecznego, dyrektora ds. Zarządzania Nieruchomościami/ Head of Asset Management z Metro Properties (wcześniej Metro Asset Management)

– Rozliczenia kosztów przedstawiamy w możliwie przystępny sposób starając się oddzielić precyzyjnie koszty generowane na powierzchniach najemców od kosztów wspólnych dla całego obiektu. Nie stosujemy subwencjonowania jednych grup najemców kosztem pozostałych. W ramach obowiązujących umów najmu zapewniamy jasny proces reklamowania wystawionych rozliczeń oraz wgląd na życzenie najemcy do faktur źródłowych dokumentujących poniesienie kosztu – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Piotr Skoneczny.

– Duży nacisk kładziemy na szkolenie naszego personelu w centrach podkreślając, że środki przeznaczane na utrzymanie obiektów pochodzą ze składek najemców i jako środki powierzone wymagają skutecznej kontroli, gospodarności w dysponowaniu nimi oraz przejrzystości w rozliczaniu się z wydatków z płatnikami.

– W sposób ciągły nadzorujemy wysokość opłat za ponoszone usługi świadczone przez firmy zewnętrzne i monitorujemy wysokość oferowanych stawek w odniesieniu do rynku oraz obiektów konkurencyjnych. Korzystamy z efektu skali składając duże zamówienia na usługi dla ponad 100 obiektów Grupy Metro w całym kraju. Efektem naszej pracy jest utrzymywanie kosztów wspólnych na niskim poziomie od wielu lat. Zaliczka, którą nasi najemcy płacą w zarządzanych przez nas obiektach pozostaje na stabilnym niskim poziomie praktycznie od początku funkcjonowania każdego z centrów handlowych. Tylko w ostatnim roku zwróciliśmy naszym najemcom prawie 4 mln zł z nadpłaconych zaliczek. Bardzo cenimy sobie  zdanie naszych klientów oraz ich opinie wyrażane cyklicznie w przeprowadzanych ankietach. Cieszą nas wysokie noty otrzymywane regularnie w tych badaniach i mobilizują nas one do utrzymania wysokiego poziomu świadczonych usług.

– Metro Properties obecne jest na polskim rynku od ponad 15 lat czyli praktycznie od początku rozwoju nowoczesnego handlu w naszym kraju. Przez ten długi okres współpracowaliśmy na partnerskich zasadach z wieloma najemcami, prowadzącymi działalność handlową w zarządzanych przez nas obiektach, zarówno firmami sieciowymi jak i lokalnymi przedsiębiorcami. Staraliśmy się też wypracować najlepsze praktyki w sposobie zarządzania kosztami wspólnymi oraz w sferze komunikowania się z najemcami – podsumowuje Piotr Skoneczny.

Reklama

Galeria Jurajska