32 proc. Polaków kupuje online raz w tygodniu

Zakupy online

Zakupy online

Polska uplasowała się na trzecim miejscu za Wielką Brytanią i Niemcami pod względem częstotliwości zakupów online. Podobny wynik osiągnął nasz kraj w roku ubiegłym. Z analizy instytutu opinii publicznej Infas wynika, że Polacy coraz częściej kupują w sieci.

Jak wynika z analizy niekwestionowanym liderem w zakupach przez internet jest Wielka Brytania – aż 42 proc. Brytyjczyków kupuje w sieci przynajmniej raz w tygodniu. Na drugim miejscu znaleźli się konsumenci z Niemiec – 35 proc. z nich kupuje przez internet raz w tygodniu lub częściej. Pierwszą trójkę zamykają kupujący z Polski z wynikiem 32 proc., który jest o jeden punkt procentowy wyższy w porównaniu do poprzedniego roku. Najrzadziej na e-zakupy decydują się Hiszpanie – 29 proc. oraz Francuzi (28 proc.). Patrząc na wartość rynku e-commerce w poszczególnych krajach, Polska z wynikiem 21.5 mld zł za rok 2012 wciąż plasuje się za wymienionymi krajami.

– Handel elektroniczny w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, choć polscy konsumenci wciąż mają wiele obaw dotyczących wiarygodności sprzedawców internetowych. Dlatego ważne jest nie tylko odpowiednie dobranie kanałów promocji, tak aby pozyskać jak najwięcej potencjalnych kupujących. Właściciele powinni inwestować także w narzędzia, które umożliwią budowanie zaufania do sklepu i sprawią, że osoba, która trafi na jego stronę rzeczywiście dokona zakupu. Ma to szczególne znaczenie na etapie finalizowania zamówienia kiedy konsumenci często rezygnują z zakupów. W celu uniknięcia takiej sytuacji warto pomyśleć o zintegrowaniu z koszykiem gwarancji zwrotu pieniędzy, dzięki której kupujący ma pewność, że nie straci pieniędzy w przypadku niedostarczenia przesyłki – mówi wyniki Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce, firmy na zlecenie której wykonano badania.

Jak pokazują analizy Infas, konsumenci wciąż korzystają przede wszystkim z tych sklepów internetowych, które już odwiedzali. Niemal 62 proc. kupujących w internecie wybiera sklepy, które są im już znane z wcześniejszych zakupów. Warto zauważyć, że znaczenie tego kryterium zanotowało spadek o 3 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrosła natomiast rola porównywarek cen, mediów społecznościowych oraz reklamy online. Jeśli przyjrzymy się preferencjom w poszczególnych krajach, na czele konserwatywnych klientów, plasują̨ się Niemcy, którzy zazwyczaj wybierają znane sklepy. Na sprawdzone sklepy stawiają również Brytyjczycy i Francuzi, co jest ogólnym trendem w krajach, gdzie sektor e-commerce jest dobrze rozwinięty.

Polacy chętniej szukają informacji na portalach porównujących ceny. Hiszpanie, natomiast, częściej niż kupujący innych narodowości trafiają do sklepów internetowych poprzez serwisy społecznościowe oraz rekomendacje.

Według najnowszego raportu opracowanego przez stowarzyszenie Ecommerce Europe statystyczny Polak na zakupy w internecie wydaje rocznie 464 euro, czyli sporo poniżej średniej europejskiej wynoszącej 1243 euro. Polacy kupują więc w sieci często, ale na pojedyncze zakupy przeznaczają mniejsze kwoty.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016