W 2016 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce zbliży się do 13 mld zł

W Polsce dostępne jest już 69 proc. wszystkich globalnych marek luksusowych

W Polsce dostępne jest już 69 proc. wszystkich globalnych marek luksusowych

Rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie już kolejny rok z rzędu, do 2016 roku jego wartość osiągnie poziom 12,9 mld zł. W szybkim tempie przybywa potencjalnych konsumentów – liczba osób zamożnych i bogatych w naszym kraju to obecnie 786 tys., a w 2016 roku zbliży się do 1 mln. Polska w dalszym ciągu pozostaje rynkiem nieodkrytym dla światowych graczy. W najbliższych latach firmy oferujące dobra i usługi luksusowe spodziewają się stałego wzrostu liczby klientów – informuje firma KPMG w czwartej edycji raportu pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”

Mimo europejskiego kryzysu i spowolnienia krajowej gospodarki w Polsce szybko przybywa potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych. W 2013 roku w Polsce mieszkało 786 tys. osób zamożnych i bogatych, tzn. o dochodach brutto przekraczających 85 tys. zł. Ich łączny dochód netto szacowany jest w tym roku na 130,9 mld zł. W porównaniu z rokiem 2012 grupa ta powiększyła się o 18 tys. osób, a jej łączny dochód netto wzrósł o 4,1 mld zł. W 2016 roku w Polsce może mieszkać już blisko 1 mln osób zamożnych i bogatych, których łączny dochód netto sięgnie prawie 172 mld zł.

Wciąż dzieli nas duży dystans od krajów Europy Zachodniej – zarówno z uwagi na liczbę osób najbogatszych, jak i pod względem zamożności przeciętnego mieszkańca. W Polsce liczbę osób posiadających płynne aktywa o wartości przekraczającej 1 mln dol. szacuje się obecnie na nie więcej niż 50 tys. Nawet w krajach o znacznie mniejszej liczbie ludności, takich jak Portugalia czy Finlandia, grupa ta jest większa (w obu przypadkach obejmuje powyżej 60 tys. osób). Pod względem wartości majątku przypadającego na statystycznego mieszkańca Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej.

– Mieszkaniec Unii Europejskiej posiada średnio 138,6 tys. dol. majątku. Obywatel Polski ze średnim majątkiem 20,8 tys. dol. zajmuje dopiero 24. miejsce wśród obywateli krajów członkowskich UE – powiedział Andrzej Marczak, Partner w KPMG w Polsce, i dodał: – Mniejszy majątek od przeciętnego Polaka posiadają jedynie Litwini, Łotysze, Rumuni oraz Bułgarzy. Majątek Polaków rośnie w tempie znacznie szybszym niż średnia dla UE – średnio 4,1 proc. rocznie. Gdyby takie tempo zostało utrzymane, potrzeba jednak blisko 50 lat, aby majątek mieszkańca Polski osiągnął obecną średnią wartość dla UE.

Wraz z coraz większą liczbą bogatych i zamożnych rośnie wartość polskiego rynku dóbr luksusowych, a perspektywy na następne lata są obiecujące. Według raportu wartość rynku w 2013 roku zwiększyła się po raz kolejny, osiągając poziom 10,8 mld zł. Eksperci KPMG prognozują, że w następnych latach utrzyma się pozytywny trend obserwowany do tej pory. Wartość rynku dóbr luksusowych do 2016 roku wzrośnie łącznie o kolejne 20 proc. i wyniesie 12,9 mld zł.

Tegoroczna edycja raportu po raz pierwszy pokazuje specyfikę rynku dóbr luksusowych w podziale na poszczególne segmenty. Zdecydowanie największe znaczenie mają ekskluzywne samochody. Segment ten jest wart aż 4,5 mld zł i tym samym stanowi ponad 40 proc. wartości całego rynku. Rośnie liczba rejestracji nowych pojazdów luksusowych i premium, podczas gdy całość rynku samochodów osobowych przeżywa stagnację. Dużą popularnością wśród zamożnych Polaków cieszą się także luksusowa odzież i dodatki (1,8 mld zł), ekskluzywne usługi hotelowe i SPA (1,2 mld zł), prestiżowe nieruchomości (900 mln zł) alkohole i cygara z najwyższej półki (714 mln zł) oraz luksusowe meble (580 mln zł).

Najszybszy wzrost do 2016 roku odnotują segmenty luksusowych nieruchomości oraz usług hotelarskich i SPA (odpowiednio o 29 proc. i 28 proc.).

Światowi gracze doceniają potencjał polskiego rynku. W kraju dostępne jest już 69 proc. wszystkich globalnych marek luksusowych. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza marki włoskie i francuskie. W 2013 roku liczba dostępnych marek rosła jednak wolniej niż w ubiegłych latach, co wskazuje na coraz większe nasycenie rynku.

– Silna pozycja Włoch na rynku międzynarodowym jest zasługą marek motoryzacyjnych (Maserati, Ferrari) i odzieżowych (Dolce&Gabbana, Prada, Gucci). W przypadku Francji największe znaczenie mają marki odzieżowe (Louis Vuitton), ale także marki perfum (Chanel, Dior, YSL) czy alkoholi (szampany Moët & Chandon i Don Pérignon, koniaki Hennessy) – powiedział Tomasz Wiśniewski, Partner w KPMG w Polsce.

Większość firm działających na polskim rynku dóbr luksusowych jest zadowolona z obecnej sytuacji i optymistycznie patrzy w przyszłość – wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez KPMG. Niemal wszystkie firmy spodziewają się stałego wzrostu liczby klientów. Żadna z badanych firm nie obawia się, że jej produkty i usługi nie znajdą w następnych latach tylu nabywców, co dotychczas.

Mimo zadowolenia z sytuacji rynkowej trzy czwarte badanych firm odczuwa bariery ograniczające ich rozwój w Polsce. Do najczęściej wymienianych problemów należą zbyt mała grupa potencjalnych konsumentów, zmienny kurs walutowy, bariery administracyjno-prawne oraz wysokie koszty ekskluzywnej powierzchni handlowej.

– Dla wielu firm oferujących dobra luksusowe o charakterze konsumpcyjnym (ubrania, dodatki, biżuteria itp.) dużym problemem jest brak prestiżowej ulicy handlowej w pełnym tego słowa znaczeniu, przede wszystkim w Warszawie. Krokiem w dobrym kierunku było otwarcie ekskluzywnego domu handlowego vitkAc w 2011 roku. Być może dzięki obecnie planowanym inwestycjom na Placu Trzech Krzyży uda się stworzyć luksusową część handlową stolicy w najbliższych latach – dodał Andrzej Marczak, Partner w KPMG w Polsce.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska