Marcin Rosati, prezes Media Saturn Holding Polska: nasze sklepy są showroomami

Marcin Rosati, CEO Media Saturn Holding Polska

Marcin Rosati, CEO Media Saturn Holding Polska

O planach ekspansji sieci i lokalizacjach, które są interesujące dla spółki rozmawiamy z Marcinem Rosati – prezesem zarządu Media Saturn Holding Polska sp. z o.o.

Jak podaż istniejących lub budowanych w Polsce obiektów handlowych oraz dostępność terenów inwestycyjnych wpływa na możliwości rozwoju takiej sieci jak Media Markt, czy Saturn?

Z naszej perspektywy podaż obiektów handlowych w Polsce jest wystarczająca dla naszego rozwoju.

Jakiego rodzaju nieruchomościami, lokalizacjami jesteście Państwo zainteresowani w kontekście rozwoju sieci Media Markt, czy Saturn?

Interesują nas wszystkie lokalizacje, które adresują odpowiedni do naszych oczekiwań potencjał rynku oraz oferują długoterminową perspektywę prowadzenia stabilnej działalności gospodarczej. Zwracamy uwagę na doświadczenie i wiarygodność deweloperów, oczekujemy także gwarancji, że lokalizacje dzielone będą w pełni skomercjalizowane oraz efektywnie zarządzane. Ważnym elementem jest aktywność zarządzających obiektami w zakresie generowania popytu i podnoszenia jakości. Wreszcie, proponowane warunki najmu muszą być atrakcyjne i adekwatne do potencjału danej lokalizacji.

Czy sieć powinna rozwijać się we własnych obiektach, czy je wynajmować – czy ma występować w podwójnej roli handlowca i właściciela nieruchomości, czy skupić się tylko na handlu, a powierzchnię handlową wynajmować?

W ramach naszej strategii koncentrujemy się wyłącznie na handlu.

Jak realizowana przez Państwa strategia multichannel i rosnąca rola e-commerce wpływa na Państwa zapotrzebowanie na powierzchnię handlową – czy będziecie zmniejszać powierzchnie poszczególnych placówek? Czy sklepy staną się showroomami?

Aktualnie w niektórych sklepach pracujemy nad podniesieniem efektywności także poprzez zmniejszenie powierzchni handlowej. Wynika to jednak bardziej z postępującej konwergencji produktowej, digitalizacji oraz miniaturyzacji na rynku elektroniki, po prostu mniejsza powierzchnia jest potrzebna do prezentacji szerokiego asortymentu elektroniki użytkowej niż kiedyś. Nasze sklepy już teraz są showroomami – showroomami, w których można obejrzeć, przetestować produkty, dopasować odpowiadające im akcesoria i usługi, zasięgnąć fachowej porady u naszego doradcy oraz kupić je od razu w markecie lub poprzez nasze sklepy internetowe, Call Center czy przez aplikację mobilną. Miejsce ostatecznego „zamknięcia” transakcji, dopóki klient kupuje u nas, jest dla nas sprawą drugorzędną.

Jak analizować efektywność pracy sklepu stacjonarnego, jego załogi np. w kontekście sprzedaży z 1 mkw. powierzchni, kiedy sklep coraz częściej pełni rolę showroomu? Jak to ma się do płaconego czynszu?

W naszej sieci market uczestniczy w procesie sprzedaży, niezależnie od tego czy zakup jest dokonany w sklepie, w Internecie, przez Call Center czy poprzez mobile. Stąd nie mamy z tym problemu, gdyż sklepy podnoszą swoją efektywność sprzedaży z powierzchni poprzez zwiększanie sprzedaży w każdym z tych kanałów. Taki mechanizm rozwiązuje kwestie „showroomingu” i traktujemy ten trend jako szansę, a nie zagrożenie. Co do kosztów czynszu, pracujemy na bardzo konkurencyjnym rynku, na którym konkurujemy m.in. ze sklepami internetowymi nie ponoszącymi żadnych lub bardzo niewielkie koszty lokalizacji. Stąd optymalizacje kosztowe, także te dotyczące wysokości czynszów i kosztów dodatkowych, są na liście naszych priorytetów w trybie ciągłym.

Reklama

Galeria Jurajska