C&W: duża aktywność najemców z branży fitness i ekologicznej

Marek Noetzel

Marek Noetzel, C&W

Na temat najsilniejszych trendów obecnych na polskim rynku centrów handlowych, a także o coraz większych wymaganiach najemców względem zarządcy, rozmawiamy z Markiem Noetzel, partnerem, dyrektorem działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

Która Pana zdaniem branża obecna na rynku centrów handlowych rozwija się obecnie najlepiej, a 2015 rok może okazać się dla niej przełomowy?

Marek Noetzel: – Nasz rynek jest dość ustabilizowany. Raczej nie możemy się spodziewać wielkich zmian. Godna odnotowania jest szybka ekspansja najemców typu fitness, a także wzrost sprzedaży żywności ekologicznej, co świadczy o zmianie zachowań konsumenckich. Na rynku pojawili się nowi operatorzy fitness McFit, Cityfit czy supermarket Nako.

Zarządcy galerii wciąż narzekają na zachowanie najemców, którzy mają coraz większe wymagania dotyczące fit-outów. Czy wymagają ich tylko największe sieci handlowe czy także mniejsi rynkowi gracze?

– Cały czas mamy do czynienia z rynkiem najemcy. Umowy między właścicielem a najemcą zawierane są na innych warunkach niż wcześniej. Najemcy są coraz bardziej świadomi swojej dominującej roli i w związku z tym wymagają coraz większych udogodnień. Otwarcie nowego sklepu wiąże się z niemałymi kosztami. Każda partycypacja wynajmującego w tych kosztach oznacza dla najemcy mniej ryzykowny biznes. Wynajmujący są skłonni oferować różnego rodzaju zachęty tym najemcom, którzy generują dużą odwiedzalność, obroty czy też innowacyjne rozwiązania czy koncepty handlowe – nie zawsze wielkość sieci jest czynnikiem decydującym.

A jak w liczbach mógłby Pan podsumować rynek centrów handlowych w Polsce w całym 2014 roku?

– W 2014 otwarto 29 nowych obiektów handlowych, w tym 13 tradycyjnych centrów handlowych, 14 parków handlowych i dwa centra wyprzedażowe. Największe otwarte w 2014 r. centrum handlowe w Polsce to Atrium Felicity w Lublinie o powierzchni 75 tys. mkw. GLA. Inne obiekty, o jakie wzbogaciła się polska mapa handlowa, to Galeria Warmińska w Olsztynie, Galeria Siedlce, Galeria Amber w Kaliszu, Galeria Bursztynowa w Ostrołęce i centrum handlowe Vivo! w Pile. Zakończono też sześć znaczących rozbudów istniejących obiektów. W 2014 r. roku rozbudowano obiekty w Bielsku-Białej (centrum handlowe Gemini), Płocku (2 fazy rozbudowy Graniczna Park), Wrocławiu (centrum handlowe Magnolia), Bytomiu (centrum handlowe Plejada), Sochaczewie (Sonata Park przy zmodernizowanym hipermarkecie Carrefour) oraz w Białej Podlaskiej (centrum handlowe Rywal). Całkowita podaż 2014 roku wyniosła 491,400 mkw. To o 20 proc. mniej niż w 2013 r. Cechą charakterystyczną podaży 2014 roku jest to, że mniejsze obiekty otwierano głównie w mniejszych miastach, podczas gdy w 2013 r. dominowały duże obiekty, o powierzchni od 40 tys. do 60 tys. mkw. w ośmiu największych aglomeracjach. W 2014 r. natomiast najwięcej nowej powierzchni handlowej, otwarto w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Powierzchnia oddana do użytku w małych obiektach (do 10 tys. mkw.) stanowi aż 25 proc. obecnej podaży. Powolne nasycanie się powierzchnią handlową mniejszych ośrodków miejskich, regionalnych i powiatowych to jeden z najważniejszych i najwyraźniej zauważalnych trendów na rynku nieruchomości handlowych w 2014.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016