Etam: 16-proc. wzrost obrotów like-for-like

‚- Każdorazowo po realizacji wysyłki mailowej i SMS-owej obserwujemy szybkie przełożenie na odwiedzalność w sklepach – mówi Jarosław Prażmo, Country Manager Etam Poland Sp. z o.o. Etam to sieć sklepów oferująca bieliznę. W Polsce obecnie działa 15 salonów marki.

Retailnet.pl: Na czym koncentrowały się Państwa działania w 2015 roku?

Jarosław Prażmo: Miniony rok był bardzo ważny w kontekście rozwoju sieci Etam w Polsce. Przeprowadziliśmy wiele ważnych zmian, jak na przykład zamkniecie najmniej rentownego sklepu. Jest to kontynuacja naszej strategii rozpoczętej w 2014 roku – wygaszanie mało rentownych, niepasujących do wizerunku marki lokalizacji oraz poszukiwanie najlepszych możliwości zaistnienia w nowych centrach handlowych. W przypadku zamykanych salonów głównym problemem był zbyt niski poziom odwiedzalności danych centrów handlowych. Nawet po renegocjacji warunków najmu dalsze utrzymanie sklepów nie miałoby sensu.

Ogromnym sukcesem było otwarcie trzech dużych sklepów w zupełnie nowym koncepcie: salon w Galerii Mokotów (250 mkw.), gdzie udało nam się uzyskać absolutnie topowa lokalizacje, we wrocławskim centrum handlowym Magnolia (300 mkw.) oraz bydgoskim Focus Parku (250 mkw.). Otworzyliśmy również pierwszy w tej części Europy sklep outletowy w Factory.

Jakie nowości technologiczne wprowadzają Państwo w swoich sklepach?

Rozpoczęliśmy wyposażenie naszych sklepów w iPady, dzięki czemu klientki nawet najmniejszych salonów Etam maja teraz dostęp do całej oferty, jaka jest proponowana w największych flagowych sklepach we Francji. Rozwiązuje to nie tylko kwestie szerokości asortymentu, ale również dostępności rozmiarów, co w przypadku bielizny jest szczególnie ważne. Obecnie pracujemy również nad wdrożeniem opcji zakupu kosmetyków z dostawa do dowolnego salonu. Obecnie nasza oferta kosmetyczna dostępna jest wyłącznie w warszawskiej Arkadii.

Jak Etam wspiera sprzedaż przez social media?

Nasz fanpage liczy już niemal 25 tys. polskich fanów, którzy, co ważne, każdego dnia żywiołowo komentują nasze działania i dzielą się pozytywnymi opiniami o naszych produktach. Jesteśmy również bardzo aktywni na Instagramie. Wszystko to przy wsparciu naszej centrali we Francji, która jest odpowiedzialna za produkcje materiałów zdjęciowych. Istotne zmiany wprowadziliśmy w rozwoju naszej platformy mailingowej. Do tej pory nasza baza była niewielka i posiadała liczne ograniczenia. Po wprowadzeniu zmian i rozpoczęciu intensywnej animacji w sklepach baza dynamicznie powiększyła się, co bezpośrednio przełożyło się na ruch w salonach. Dużyy ukłon w stronę białostockiej firmy Tide Software, która obsługuje nas i wspiera każdego dnia. Obecnie nasza baza liczy ponad 25 tys. kontaktów, a wraz z rozwojem sieci będziemy ja dalej rozbudowywać.

Jak wykorzystanie tej bazy danych wspomaga Państwa sprzedaż?

– Każdorazowo po realizacji wysyłki mailowej i SMS-owej obserwujemy szybkie przełożenie na odwiedzalność w sklepach. Odnotowujemy wyższy wzrost obrotów oraz liczby odwiedzin. To efekt skutecznej komunikacji z klientami. Z miesiąca na miesiąc uczymy się, jakie działania są najbardziej skuteczne, i budujemy nasza komunikacje w oparciu o to doświadczenie. Dzięki polaczeniu intensywnej komunikacji w mediach społecznościowych z mailingiem i SMS-ingiem odnotowaliśmy 16 proc. wzrost obrotów like-for-like.

Jak zbierają Państwo dane o klientach?

Obecnie kluczowym narzędziem jest Karta Stałego Klienta. Klientki same decydują, jakim kanałem chcą być informowane o nowościach, promocjach, akcjach specjalnych. Motywacja są również akcje dedykowane lojalnym klientom czy dostęp do wyprzedaży, zanim ruszy ona oficjalnie w sklepach.

Jakie są plany otwarć na najbliższe miesiące?

Rok 2016 zapowiada się całkiem pracowicie. Planujemy kolejne 4 do 5 otwarć. Przygotowania do trzech z nich są już na bardzo zaawansowanym poziomie. W pierwszym półroczu planujemy dwa nowe salony w Warszawie, a w drugiej połowie roku otworzymy pierwszy salon w Poznaniu.

Naszym celem jest otwieranie salonów o powierzchni min. od 180 do 300 mkw. Tylko przy takiej powierzchni możemy efektywnie pokazać pełną ofertę w naszym nowym koncepcie. Wśród planowanych otwarć tylko jeden sklep będzie mniejszy.

Cały wywiad ukaże się w marcowym wydaniu miesięcznika Shopping Center Poland.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.