Blue Media: unijna dyrektywa zrewolucjonizuje rynek płatności za e-zakupy

W drugiej części wywiadu udzielonego redakcji Evigo.pl Krystian Wesołowski z Blue Media opowiada o tym, jaki wpływ na rynek płatności online będzie miała unijna dyrektywa PSD 2. Jej rozwiązania powinny zostać zaimplementowane przez państwa członkowskie UE najpóźniej do 13 stycznia 2018 r.

Czy i jak sklepy powinny przygotować się do zmian związanych z PSD 2?

Zmiany związane z PSD 2 dotyczą w szczególności tych sklepów internetowych, które sprzedają lub zamierzają sprzedawać swoje towary i usługi również za granicą. Mogą one wybrać dwie drogi:

– korzystanie z lokalnych systemów płatności najpowszechniejszych w danym kraju np. Pay by linków w Polsce;

– korzystanie z jednego standardu płatności we wszystkich lub prawie wszystkich krajach, np. z kart płatniczych obsługiwanych przez międzynarodowego pośrednika.

Oba podejścia są ściśle związane z PSD 2. O wiele prościej będzie bowiem integratorom płatności zaoferować obsługę płatności w oparciu o realizację przelewu korzystając z danych dostępowych do banku klienta (model PIS) na skalę europejską niż integrować poszczególne systemy płatności w danym kraju.

Dużo do powiedzenia będą mieli jednak klienci, przynajmniej w pierwszym okresie funkcjonowania dyrektywy. Jeśli zastosowanie płatności opartej o trzecią stronę z dostępem do rachunku sprawi, że sklep będzie mógł przyjmować płatności online taniej o 1,5 proc. to być może będzie mógł zaoferować ten sam telewizor taniej o np. 50-150 zł. Czy będzie to dla klienta atrakcyjne zależy od tego, czy będzie on miał poczucie bezpieczeństwa powierzając pośrednikowi swoje dane dostępowe do rachunku bankowego. Musiałby to być jednak pośrednik sprawdzony już na rynku, zaufany, dodatkowo już teraz nadzorowany przez Komisję Nadzoru Finansowego np. taki jak Blue Media.

krystian wesolowski blue media
Krystian Wesołowski z Blue Media

Jakie wady i zalety mają płatności oferowane przez TPP (podmiot trzeci ), które wprowadza dyrektywa?

Najtrudniej wyeliminować przyzwyczajenia. Kiedy przyzwyczailiśmy się już do automatycznych płatności typu Pay by link, trudno nam z nich zrezygnować. Nie dotyczy to najmłodszej grupy użytkowników, otwartej na zmiany i nowości, która bez problemu potrafi deponować numer karty choćby w popularnej aplikacji zamawiając np. kurs taxi.

Dostrzegam trzy wady PSD 2 w kontekście polskiego rynku:

– spopularyzowanie metody płatności PIS może z biegiem czasu pozwolić na uruchomienie podobnych, fałszywych stron, na których nieświadomi klienci będą deponowali swoje dostępy do rachunku, o ile oczywiście otwarty standard API nie wymusi weryfikacji jednorazowego hasła;

– konieczna może być zmiana treści zawieranych umów bankowych przez osoby fizyczne w związku z wprowadzeniem możliwości przekazania stronie trzeciej dostępu do rachunku;

– rozproszenie usług płatniczych na wiele podmiotów (choć to również jest zaletą).

Są jednak i istotne zalety dyrektywy:

– objęcie regulacjami i nadzorem TPP,

– zwiększenie konkurencji na rynku dostawców usług płatniczych,

– łatwiejszy dostęp do zakupów transgranicznych,

– niższy koszt obsługi dla sklepów.

Czy płatności TPP mają szansę sprawdzić się w Polsce?

Niedawna zmiana sposobu doładowywania kont PayPal z Pay by linków Blue Media na płatności typu PIS – w których klient przekazuje dane dostępowe do rachunku bankowego nieznanemu na polskim rynku podmiotowi trzeciemu – skończyła się głośną, negatywną akcją PR-ową, o której pisały wszystkie znaczące media. W rezultacie Pay Pal wycofał się z wdrożenia i wrócił do Pay by linków. Tak zrobił jednak tylko w Polsce, ponieważ w pozostałych krajach nie było aż takiej afery medialnej. Czy tak będzie w 2021 roku? W tej chwili trudno powiedzieć, ponieważ zależy to bardzo od wielu czynników:

– który standard ze względów ekonomicznych, wizerunkowych i operacyjnych wybierze polski e-commerce,

– jak odpowiedzą na te zmiany banki – wydawcy instrumentów płatniczych oraz organizacje kartowe,

– w którą stronę i jak mocno rozwiną się płatności oferowane przez trzech z czterech graczy „GAFA” – Google, Amazon, Facebook, Apple,

– i najważniejsze – co wybierze klient.

Cały wywiad zostanie opublikowany w najbliższym numerze Omnichannel Retailing Magazine.

Blue Media od lat specjalizuje się w transakcjach online. Jest m. in. operatorem Systemu Płatności BlueCash, za pośrednictwem którego klienci banków realizują przelewy natychmiastowe. Firma jest partnerem obu tegorocznych edycji Omnichannel Retailing Forum.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.