Jak Payback stymuluje sprzedaż

Przystępując do programu Payback, retailerzy dostają dostęp do wiedzy  o zwyczajach zakupowych blisko 7 mln Polaków – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Tomasz Głos, Head of Retail, Payback

Na czym polega oferta Payback dla retailerów? Czym możecie ich skusić do podjęcia współpracy?

Payback działa w formule multipartnerskiej i jest największym programem bonusowym w Polsce. Skupia blisko 1000 partnerów z różnych branż. Oferujemy kompleksowe rozwiązania wspierające sprzedaż i lojalizujące klientów. Każda oferta jest przygotowywana indywidualnie i jest dopasowana do konkretnych potrzeb i oczekiwań firmy. Payback daje możliwość sprawnej komunikacji retailerów z obecnymi i potencjalnymi klientami, stymulując w ten sposób sprzedaż.

Jakie realne są korzyści dostają od was sieci handlowe?

Partnerzy Payback otrzymują dostęp do unikatowej wiedzy na temat konsumentów i ich zachowań — u danego retailera, jak i w całym Programie, co ułatwia skuteczne dotarcie z dopasowaną ofertą. Dzięki analizom w oparciu o Big Data, partnerom łatwiej jest utrzymać klienta i zmniejszyć tzw. churn rate, czyli współczynnik odejść, co z reguły jest dużym wyzwaniem dla retailerów. Bardziej efektywne kosztowo jest również pozyskiwanie nowych klientów.

Co daje dostęp do platformy komunikacyjnej Payback?

Partnerzy mają dostęp do platformy komunikacyjnej wykorzystującej nowoczesne narzędzia marketingowe, dzięki którym można budować spersonalizowany dialog z konsumentem. Taki dialog jest warunkiem utrzymania jego aktywności w Programie. W Payback poznajemy zachowania i zwyczaje klientów, naszych partnerów, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaproponować celowane i adekwatne rozwiązania. Te wyjątkowe kompetencje Payback są efektem rozwoju nie tylko w zakresie Big Data, ale również w praktyce organizacyjno-biznesowej oraz technologii analitycznej.

W czym multipartnerska formuła jest lepsza od programów lojalnościowych typu stand-alone?

Dla firmy formuła multipartnerska jest tańsza niż stand-alone, jej koszty rozkładają się bowiem na wielu partnerów. Retailer nie musi dysponować wiedzą i narzędziami niezbędnymi do prowadzenia programu. Większość kwestii operacyjnych bierze na siebie Payback.

Do jak dużej bazy danych retailer dostaje dostęp dzięki wam?

Przystępując do programu, partnerzy otwierają sobie dostęp do wiedzy o blisko 7 mln Polaków – uczestników Payback. Przy czym warto podkreślić, że ilość danych w programach multipartnerskich jest większa niż w programach stand-alone. Dzięki temu możliwa jest lepsza analiza i segmentacja konsumentów, co z kolei pozwala lepiej dopasować ofertę i efektywniej ją komunikować.

Jakim branżom (kategoriom sieci handlowych) szczególnie przyda się udostępnienie takich danych?

Niezależnie od sektora, wiedza o kliencie, jego zachowaniach i preferencjach jest niezbędna do prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Nawet ze świetnymi narzędziami marketer nie będzie w stanie prowadzić indywidualnego dialogu z setkami klientów. Danych jest zbyt dużo. Dlatego konieczna jest segmentacja, która pomaga wykrystalizować kluczowe różnice w zachowaniach klienckich. Mając kilka czy kilkanaście segmentów (modelowych wzorców) klienckich, można już stworzyć znacznie celniejszą komunikację i ofertę.

Jednym z klientów Payback jest sieć Wittchen. Jak wygląda wasza współpraca?

Udział salonów Wittchen w Payback to z jednej strony wzrost atrakcyjności Programu, z drugiej wartość dodana dla klientów sieci. W najbliższym czasie planujemy szereg promocji, które, mamy nadzieję, przyniosą wiele satysfakcji zarówno uczestnikom Payback, jak i partnerowi.

Wittchen przystąpił do Program Payback online i offline na początku tego roku. Uczestnicy programu mogą zbierać punkty w sklepach Wittchen. Do tej pory taka możliwość istniała jedynie w sklepie internetowym. W sklepach sieci punkty Payback są naliczane z zastosowaniem reguły 1 pkt za każde wydane 2 zł. Dodatkowo, na początek przygotowano promocję oferującą co najmniej 7x więcej punktów za transakcję powyżej 100 zł. Oferta wówczas zbiegła się w czasie z okresem wyprzedaży, co jeszcze bardziej zwiększyło jej atrakcyjność.

Każda firma dysponuje dużą ilością danych. Jak je fachowo analizować?

Podstawowym błędem jest ich niepełne lub niewystarczające wykorzystanie, które wynika z ograniczonych możliwości analitycznych. Sztuka polega na wyciągnięciu odpowiednich wniosków i wykorzystaniu danych z zewnątrz w budowaniu rekomendacji i podejmowaniu działań biznesowych. Payback ma wiedzę, doświadczenie i narzędzia, żeby wyciągać wnioski i insighty konsumenckie z wielu dostępnych źródeł danych (analityka Big Data), co nie jest powszechne na rynku.

Payback w tym roku po raz pierwszy zdecydował się na udział w Shopping Center Forum 2016. Dlaczego biorą Państwo udział w Forum?

W Polsce działamy od 2009 roku; po blisko 7 latach obecności, z Payback korzysta blisko 7 milionów Polaków. Co drugie gospodarstwo domowe robi zakupy z kartą Payback. W ten sposób staliśmy się posiadaczami ogromnej wiedzy o konsumentach, którą potrafimy analizować i na jej podstawie budować skuteczną komunikację. Doszliśmy więc do wniosku, że warto tą wiedzą podzielić się z rynkiem. Oczywiście, interesuje nas również nawiązanie wartościowych relacji biznesowych podczas tego wydarzenia.

Jakich kontaktów biznesowych Państwo poszukują, czego oczekują po Forum?

Chcemy podzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem na tematy zachowań konsumenckich i działań lojalizujących. Jesteśmy otwarci na współpracę ze wszystkimi partnerami, nie tylko w kontekście Programu Payback, ale także – w zakresie pozostałych usług konsultingowych i marketingowych, które z powodzeniem od pewnego czasu świadczymy. Posiadamy kompetencje analityczne, dzięki którym możemy wspierać naszych klientów w efektywnym wykorzystaniu danych, którymi już dysponują.

Czego będzie dotyczył Państwa panel podczas Forum? Proszę o zapowiedź tematu w kilku zdaniach

Na SCF wystąpimy z tematem: „Kim jest Twój Klient i jak zmieniają się jego potrzeby?“  W trakcie wystąpienia chcemy zająć się analizą punktów styku z klientem tj.: mail, aplikacja, geolokalizacja. Pokażemy jak wyciągać wnioski i na tej podstawie przemodelować relacje z klientem. Chcemy także zachęcić uczestników do szerszego spojrzenia na dane, przede wszystkim w kontekście zrozumienia potrzeb klienta i tego, jak technologia może pomóc w skutecznym dotarciu z adekwatnym komunikatem do obecnych i potencjalnych klientów. Prezentacja będzie prowadzona w oparciu o konkretne przykłady. Będzie można dowiedzieć się, kiedy jest dobra pora na wysłanie maila albo skąd ludzie przyjeżdżają do danego centrum handlowego i dlaczego są w stanie pokonać większy dystans, niż nam się często wydaje.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

 

W Polsce Program Payback rozpoczął swoją działalność 16 września 2009 roku. Obecnie współpracuje z nim blisko 900 partnerów, w tym prawie 200 sklepów internetowych. Korzyścią dla partnerów Programu jest bezpośrednia komunikacja z konsumentami za pomocą platformy marketingowej oraz pozyskanie lojalnych i zadowolonych klientów. W Polsce aktualnie liczba aktywnych uczestników Payback to ponad siedem milionów.

Payback jest partnerem merytorycznym jesiennej edycji Shopping Center Forum 2016

 

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA

Serenada #bardziej otwarte centrum handlowe.

Centrum Serenada to nie tylko bogata oferta handlowa, ale przede wszystkim przestrzeń stworzona z myślą o mieszkańcach Krakowa. To wyjątkowe miejsce spotkań, wymiany doświadczeń i wzajemnych inspiracji.