Six Payments: jeden agent rozliczeniowy to coś więcej, niż wygoda

Kluczem do omnichannelu jest wykorzystywanie doświadczeń klienta z jednego kanału, w innym kanale. Dlaczego nie wykorzystać w e-commerce przyzwyczajeń z m-commerce lub odwrotnie? – pyta Sebastian Ramatowski z firmy Six Payments.

Co zyskują sieci sprzedaży, które integrują płatności online i offline?

Sebastian Ramatowski: Korzyścią ze współpracy z jednym agentem rozliczeniowym, który oferuje kompleksową ofertę w zakresie płatności, jest na przykład łatwiejsza organizacja – jedno biuro obsługi klienta z jednym, dedykowanym opiekunem. To nie tylko większy porządek w księgowości, ale tez oszczędności. Na koniec dnia ze wszystkich kanałów spływa jeden raport dotyczący transakcji.

Nie bez znaczenia są także przyzwyczajenia klienta. Kluczem do omnichannelu jest wykorzystywanie doświadczeń klienta z jednego kanału w innym kanale. Dlaczego nie wykorzystać w e-commerce przyzwyczajeń z m-commerce lub odwrotnie? Jeśli wykorzystuję kartę w aplikacji mobilnej danej firmy, będę mógł z niej automatycznie skorzystać w sklepie internetowym, bez kolejnego podawania numeru i potwierdzania.

Dochodzą oczywiście korzyści wynikające z rewolucji big data. Każda sieć działająca w e-commerce i równolegle offline ma problem z identyfikowaniem klientów w sklepie stacjonarnym. Są rozwiązania, które umożliwiają nam coś takiego, często z pogranicza płatności i programów lojalnościowych. Powiązanie tych rozwiązań daje duże możliwości, jak choćby identyfikowanie klienta dzięki beaconom i aplikacji. Oczywiście nadal jest problem z klientami płacącymi gotówką, jednak jest ich coraz mniej.

W takiej sytuacji z pomocą przychodzi nam karta płatnicza, której rola w handlu sukcesywnie wzrasta. Nawet w nowoczesnych metodach płatności, takich jak Apple Pay czy Google Pay pod spodem pojawia się karta płatnicza.

Wreszcie słynny problem zwrotów omnichannelowych. Klient kupił w internecie, odebrał w sklepie a oddać chciał w jeszcze innym sklepie. Jeśli klient płacił kartą i zwrot otrzymuje na tę samą kartę, to akurat nie jest wyzwanie. Jeden dostawca usług płatniczych monitoruje poprawność realizacji takiego typu transakcji.

Z czego wynika obawa przy sięganiu po numer karty jako identyfikatora klienta?

SR: Konsumenci w Polsce generalnie niechętnie posługują się danymi kart w internecie, a karta płatnicza nie jest ich preferowaną metoda płatności w sklepie internetowym. Tymczasem banki w tej chwili intensywnie przetwarzają dane klientów na podstawie dokonywanych przez nich transakcji, czego za chwilę retail będzie musiał także się nauczyć.

Skoro klient już przyszedł, czemu nie zainteresować go naszym produktem pozwalając wyjść z niczym? Niech otrzyma kupon albo potrzebny mu produkt za darmo. To wszystko można robić w oparciu o dane transakcyjne, na tym zresztą polega znaczna większość programów partnerskich.

To właśnie analiza pozyskiwanych danych i możliwości, jakie daje pozwala dojść do wniosku, że prawdziwą przeszkodą w budowaniu omnichannel jest gotówka. Człowiek, który zapłacił gotówką to wielka niewiadoma.

Sebastian Ramatowski jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (studiował na kierunkach: bankowość i finanse, zarządzanie i marketing). Od 2000 r. pracuje w branży rozliczania transakcji elektronicznych, gdzie zdobywał doświadczenie w obszarach bezpieczeństwa transakcji, rozliczeń, rozwoju biznesu, marketingu, zarządzania projektami, handlowym w eCard S.A. oraz eService S.A. Obecnie, na stanowisku Associate Director, odpowiedzialny za sprzedaż, rozwój kanałów partnerskich i lokalne wsparcie marketingowe u jednego z największych agentów rozliczeniowych w Europie – SIX Payment Services S.A.

SIX Payment Services jest partnerem merytorycznym jesiennej edycji Shopping Center Forum 2016.

Pełna wersja wywiadu zostanie opublikowana w nadchodzącym numerze Shopping Center Poland.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY