zakupy zywnosc online

Eksperci szacują, że do 2020 roku wartość rynku e-grocery w Polsce osiągnie nawet 2,5 mld złotych, a wzrost zainteresowania zakupami spożywczymi online będzie utrzymywał się na poziomie 30 proc. rocznie.

W Polsce wydatki na zakupy produktów spożywczych przez Internet (e-grocery) stanowią obecnie 0,2 proc. całego rynku FMCG – dla porównania, w Wielkiej Brytanii jest to aż 6 procent.

Coraz więcej e-zakupów produktów spożywczych dokonywanych jest poprzez urządzenia mobilne. W tej chwili aż 41 proc. konsumentów, robiących zakupy online, korzysta z tego rozwiązania. Rośnie również liczba aplikacji, których celem jest ułatwienie procesu dokonywania zakupów.

Rosnąca wartość internetowego koszyka

Według danych supermarketu online Frisco.pl, za przeciętny koszyk w pierwszym półroczu 2016 roku klienci zapłacili ponad 250 złotych. W okresie świątecznym wartość zamówień znacząco wzrasta (średnio o 32 proc.). Klienci są skłonni wydać najwięcej (w porównaniu do wcześniejszych miesięcy) na ekskluzywne (a tym samym droższe) słodycze. Liczba zamówień słodyczy wzrasta o 27 proc., a wartość pojedynczego zamówienia rośnie aż o 92 procent. Nieco mniejszą, lecz nadal bardzo wysoką popularnością, podczas zakupów świątecznych cieszą się również wysoko gatunkowe alkohole – wartość zamówień tej kategorii produktów wzrasta o 73 proc..

– Obserwując zmiany w koszykach naszych klientów w okresie przedświątecznym, zauważamy nie tylko wzrost liczby zamówień, ale także ich wartości. Związane jest to z chęcią uniknięcia tłumów w sklepach stacjonarnych w okresie, gdy dokonywane zakupy są również większe. W koszykach naszych klientów znajduje się wtedy znacznie więcej produktów premium, szczególnie alkoholi i słodyczy. Zapracowani Polacy coraz częściej cenią swój wolny czas i wolą spędzić go z rodziną, niż na bieganiu z koszykiem i dźwiganiu zakupów do domu – komentuje Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl.

Przyszłość inwestycji w e-grocery

Fundusz MCI.TechVentures, do którego należy m.in. Frisco.pl, zauważa dynamiczny wzrost popularności sklepów online i dlatego decyduje się na wsparcie firm działających w tym segmencie poprzez ich finansowanie. Fundusz posiada duże doświadczenie w inwestycjach w spółki e-commerce. W portfelu funduszu znajdują się między innymi Pigu.it, Windeln.de, answear.com czy Morele.net. Inwestycje te odniosły duży sukces, a spółki uzyskały wiodące pozycje w swoich branżach.

– Fundusz koncentruje się na sektorach gospodarki cyfrowej, gdzie sprawdzone modele biznesowe, powinny rosnąć szybciej niż ich odpowiedniki tradycyjne (offline). Chociaż we Frisco jesteśmy obecni już kilka lat, to właśnie w ostatnim czasie spółka zdecydowanie przyśpieszyła tempo rozwoju. Obecnie mamy świetną pozycje żeby skorzystać z postępującej transformacji cyfrowej – mówi Tomasz Danis.