Anna Hofman, associate w Dziale Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield

– Marki premium oczekują odpowiedniego otoczenia i sąsiedztwa innych prestiżowych konceptów – mówi Anna Hofman, associate w Dziale Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield. Z przedstawicielami firmy będzie można spotkać się podczas Shopping Center Forum. Na SCF Spring Edition będą obecni przy stoisku nr B.2, a podczas SCF Fall Edition przy stoisku nr 1.12.

Oferta ulic handlowych w polskich miastach zdominowana jest przez koncepty gastronomiczne oraz marki modowe. Najemcy preferują dobrze eksponowane lokale w centrach miast, przy zrewitalizowanych zabytkowych ulicach. Takie lokale nie są łatwe do znalezienia ze względu na dość ograniczoną podaż, obowiązujące wieloletnie umowy najmu, problemy administracyjno-własnościowe czy uwarunkowania funkcjonalne.

Znane marki od lat przyglądają się Polsce

Rozwijająca się gospodarka, rosnąca liczba turystów, wyższe płace i aspiracje polskich konsumentów sprawiają, iż polski rynek staje się atrakcyjny również dla marek premium i luksusowych. Znane marki od lat przyglądają się Polsce. Ich pierwsze sklepy zaczęły pojawiać się głównie w butikach multibrandowych, a niektóre z nich zdecydowały się na otwarcie sklepów monobrandowych. Marki premium oczekują odpowiedniego otoczenia i sąsiedztwa innych prestiżowych konceptów. Takie ośrodki handlowe tworzą się zwykle w centrach miast w otoczeniu destynacji turystycznych o dużym natężeniu ruchu pieszego, łatwej dostępności transportu publicznego i oferty hotelowo-gastronomiczno-rozrywkowej o wysokiej jakości. Tworzenie stref miejskich z handlem na ulicach naturalnie zmierza w stronę rozwoju ulic sąsiadujących z tymi najbardziej popularnymi. Nowe nieruchomości handlowe, budynki biurowe z lokalami handlowymi, projekty wielofunkcyjne i mieszkaniowe z lokalami handlowymi na parterach zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie takich stref, przyciągają atrakcyjnych najemców. Z kolei istniejące lokale starszej generacji muszą przejść proces rewitalizacji, aby przystosować się do standardów oczekiwanych przez najemców.

Strategie rozwoju miast przewidują rewitalizację centrów miast i ulic handlowych. Zakres i tempo wdrażanych projektów jest uzależniony od statusu własności nieruchomości w danej lokalizacji, możliwości finansowych miasta oraz aktywności prywatnych inwestorów. Rozwój tkanki miejskiej skutkuje powstawaniem nowych lokali handlowych i usługowych, przykładem może być Hotel Europejski w Warszawie.

Autorem artykułu jest Anna Hofman, associate w Dziale Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield