Agata Witkowska, Savills: rynek czeka na debiut marki Primark

Jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń 2019 roku będzie z pewnością debiut marki Primark. Jej pierwszy sklep w Polsce zostanie otwarty w warszawskiej Galerii Młociny, jednocześnie będącej największym obiektem handlowym, o który wzbogaci się polski rynek w tym roku – mówi dla Retailnet.pl Agata Witkowska, Associate, Dział Doradztwa i Wynajmu powierzchni Handlowych w Savills.

W najbliższych miesiącach najemcy modowi będą utrzymywać obecne tempo ekspansji. Nadal niezwykle istotnym elementem strategii najemców będą rozbudowy istniejących lokali oraz optymalizacja istniejącego portfolio. Jeszcze większą niż dotychczas dynamikę wzrostu obserwować będziemy u najemców z sektora gastronomii i rozrywki, co jest spowodowane wzrostem znaczenia tego rodzaju usług i coraz większą powierzchnią dedykowaną im w obiektach handlowych.

Spadek odwiedzalności galerii i wzrost obrotów najemców

Najważniejszym wydarzeniem 2018 roku w sektorze nieruchomości handlowych było niewątpliwie wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele. Zgodnie z raportem opublikowanym przez Retail Institute, odwiedzalność w ponad 120 centrach handlowych objętych badaniem w okresie od 1 stycznia do 14 października 2018 roku, spadła o 3,07 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku. Centra w tym czasie odwiedziło o 15,7 mln klientów mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Największe spadki odnotowały do tej pory centra znajdujące się na obrzeżach miast oraz te posiadające dominującą rolę operatora spożywczego. Jednocześnie od początku roku obroty sieci handlowych operujących w tych obiektach wzrosły o 2,2 proc. rok do roku. Część galerii, w związku z ograniczeniem handlu, zdecydowało się na wydłużenie godzin otwarcia w piątki i soboty. Świadkami tego byliśmy w centrach zarządzanych przez Unibail-Rodamco-Westfield (Galeria Mokotów, Galeria Wileńska, Arkadia). Pozostałe postanowiły z kolei poczekać i sprawdzić, jak na zmianę przepisów zareaguje rynek.

Aktywni deweloperzy i debiuty marek

W 2018 roku otwarte zostały cztery nowe galerie handlowe: Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), Gemini Park Tychy (36,5 tys. mkw.), Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) oraz Nowa Stacja w Pruszkowie (27 tys. mkw.). Łącznie przybyło 308,8 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego blisko 255 tys. mkw. w czterech wspomnianych obiektach.

Jednym z najaktywniejszych graczy na rynku handlowym w 2018 roku było Atrium, które powiększyło i odnowiło swoje obiekty Promenada (13,2 tys. mkw. nowej powierzchni), Targówek (8,6 tys. mkw. nowej powierzchni) i Reduta (nowa strefa wypoczynku i rozrywki o powierzchni 4 tys. mkw.). Dodatkowo Atrium European Real Estate Limited powiększyło swój portfel o centrum Wars Sawa Junior zakupione za kwotę ponad 300 mln euro.

Bardzo ważnym wydarzeniem na rynku nieruchomości handlowych w 2018 roku była również transakcja sprzedaży przez ARES/AXA/Apollo Rida portfela 28 nieruchomości handlowych za łączną kwotę około miliarda euro na rzecz Chariot Top Group.

W 2018 roku w Polsce zadebiutowało kilka nowych marek, m.in. Fraas, TEDi, Dealz, Kocca, Ximi Vogue, Miniso i Karaca. Ciekawym zjawiskiem, które dało się zaobserwować w tym roku, była ewolucja marek już istniejących, które zmieniały się m.in. pod wpływem nowych technologii. Przykładem jest chociażby IKEA, która niedawno otworzyła swój nowy koncept w warszawskim Blue City.

Autorem komentarza jest Agata Witkowska, Associate, Dział Doradztwa i Wynajmu powierzchni Handlowych w Savills.

Firma Savills jest wystawcą wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019, organizowanego przez Evigo.com – wydawcę miesięcznika Shopping Center Poland Magazine i portalu Retailnet.pl.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn