Prezes Dekady: rok 2019 będzie kolejnym wyzwaniem dla branży

Aleksander Walczak, prezes Dekada SA

– Zaostrzenie zakazu handlu w niedziele i nacisk na modernizacje istniejących obiektów handlowych to główne tematy, z jakimi zmierzy się w 2019 roku branża retail – mówi Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada SA.

2019 rok nie będzie należał do najłatwiejszych dla rynku nieruchomości handlowych. Przedstawiciele branży będą musieli stawić czoła wielu wyzwaniom.

– W 2019 roku zarządcy centrów handlowych będą musieli się zmierzyć z zaostrzeniem zakazu handlu w niedziele, które niewątpliwie będzie miało niekorzystny wpływ na kondycję rynku. Od 1 stycznia zakaz handlu został rozszerzony i sklepy można otworzyć jedynie w ostatnią niedzielę w miesiącu. Będzie to wyzwaniem dla właścicieli obiektów handlowych i najemców, którzy muszą znaleźć sposób, by przyciągnąć klientów w pozostałe dni tygodnia i tym samym wpłynąć na obroty i odwiedzalność. Centra handlowe typu convenience nie powinny obawiać się tych zaostrzeń, gdyż największe natężenie ruchu notowane jest tam w ciągu tygodnia – mówi Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada SA.

Coraz trudniej o miejsce na budowę nowego obiektu

Wyzwania czekają też deweloperów, którym coraz trudniej znaleźć miejsce na budowę nowego obiektu handlowego. Nie oznacza to jednak zastoju inwestycji.

– W nadchodzącym roku nadal trendem będą rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów handlowych. Polski rynek jest mocno rozwinięty. W 2018 roku nasycenie powierzchnią komercyjną było już wysokie. Obecnie w budowie są kolejne obiekty handlowe (w październiku ub.r. łącznie ponad 800 tys. mkw. powierzchni handlowej była w trakcie realizacji lub miała pozwolenie na budowę) [za Raport Marketbeat “Rynek handlowy w Polsce, III kw. 2018r.], więc liczba ta jeszcze się zwiększy. Dojrzałość rynku i jego duża konkurencyjność powodują, że inwestorzy zamiast lokować kapitał w nowe projekty, w większym stopniu będą skupiać się na przebudowach i modernizacjach istniejących nieruchomości. Już w 2018 roku aż 15 centrów handlowych zostało zmodernizowanych, a otwarto 12 nowych obiektów.[za Raport “Rynek handlowy w Polsce. Marketview, CBRE]. Z pewnością w tym roku dysproporcje te będą jeszcze większe – mówi A. Walczak.

Dla spółki Dekada rok 2019 będzie czasem wytężonej pracy. Firma w planach ma pracę nad rozbudową istniejących obiektów, kontynuację budowy i komercjalizacji Dekady Nysa oraz pracę nad nowo powstającymi zintegrowanymi obiektami handlowo-komunikacyjnymi w Koninie i Mińsku Mazowieckim realizowanymi we współpracy z PKP SA i jej spółką zależną Xcity Investment.

Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada: oprócz budowy nowych inwestycji rozważamy również zakup gotowych nieruchomości

– 2019 rok upłynie nam pod znakiem dalszej realizacji nowych inwestycji, a ponadto komercjalizacji zarówno istniejących jak i rozbudowywanych czy nowo powstających obiektów. Oprócz budowy nowych inwestycji rozważamy również zakup gotowych nieruchomości – podsumowuje A. Walczak.

Jedenaście obiektów sieci pod wspólną nazwą Dekada działa już w Brodnicy, Ciechanowie, Grójcu, Krakowie, Malborku, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach i Żyrardowie. Realizowane są także inwestycje w Nysie oraz we współpracy z PKP, centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim. Docelowo sieć ma liczyć co najmniej 20 obiektów w całej Polsce. Za proces komercjalizacji odpowiada BOIG Property Consulting.

Dekada jest wystawcą wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019 .

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn