JLL: rynek nieruchomości handlowych szuka nowych możliwości rozwoju

centrum-handlowe

Coraz wyższe nasycenie powierzchnią handlową w największych aglomeracjach w Polsce zwiększa atrakcyjność gruntów inwestycyjnych pod mniejsze koncepty.

Według danych JLL, w ubiegłym roku na polskim rynku przybyło 435 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów, z czego centra handlowe stanowiły 266 tys. mkw. Na koniec 2018 roku łączne zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekraczały już 14 mln mkw.

JLL jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2019 Exhibition & Awards.

Nasycenie powierzchnią rośnie – szansa dla mniejszych graczy

W 2018 roku na zainteresowanie ze strony inwestorów realizacją kolejnych projektów handlowych miały wpływ dobre wskaźniki makroekonomiczne, spadający poziom bezrobocia i wzrost gospodarczy napędzany konsumpcją gospodarstw domowych. Dodatkowo, obowiązujący od 1 marca 2018 roku częściowy zakaz handlu w niedzielę w mniejszym stopniu wpłynął na rynek niż przewidywano. Popyt w galeriach utrzymuje się na wysokim poziomie, a Polską interesują się aktywnie zagraniczne marki.

– Planując nowe inwestycje handlowe w 2018 roku, inwestorzy zwracali uwagę na specyficzne uwarunkowania polskiego rynku. Dominujące trendy w ostatnich latach to wzrost znaczenia
dyskontów i spadek udziału małych sklepów. Tym ostatnim zakaz handlu w niedzielę miał pomóc, a tymczasem okazał się najbardziej korzystny dla stacji benzynowych, na których odnotowano znaczący wzrost sprzedaży i zmianę koszyka zakupowego konsumentów – tłumaczy Joanna Kieszczyńska, Starszy Konsultant w Dziale Gruntów Inwestycyjnych JLL w Polsce.

Chociaż udział zakupów internetowych rośnie w stosunku do klasycznej sprzedaży, Polacy nie tak łatwo zmieniają swoje przyzwyczajenia i nadal preferują wizytę w tradycyjnym sklepie. Tym bardziej, że wraz z ewolucją funkcji obiektów handlowych,  coraz większą ich powierzchnię zajmują najemcy z sektora gastronomicznego i rozrywkowo- rekreacyjnego. Ten trend obserwowany jest zarówno w największych aglomeracjach, jak i miastach średniej wielkości. Odwiedzanie centrum handlowego nie służy więc tylko robieniu zakupów, ale także spędzaniu wolnego czasu. Dodatkowo, ponieważ ulice handlowe nie są w Polsce tak popularne jak w innych krajach europejskich, większość zakupów realizowanych jest w centrach i parkach handlowych, którymi rynek jest wciąż nierównomiernie nasycony. Z jednej strony mamy bogate w powierzchnię handlową aglomeracje Wrocławia czy Poznania, a z drugiej – takie miasta jak Szczecin, gdzie potencjał dla rozwoju w tym sektorze jest nadal duży.

– Specyfika polskiego rynku handlowego skłaniała inwestorów do poszukiwania terenów inwestycyjnych oraz przestrzeni w projektach wielofunkcyjnych pod małe koncepty, do 10 tys. mkw.
powierzchni sprzedaży, które uzupełnią już istniejącą ofertę handlową. Nie wykluczali przy tym z analiz miast mających poniżej 50 mkw. mieszkańców – dodaje Joanna Kieszczyńska.

Rynek zmierza w kierunku konsolidacji i restrukturyzacji

Jednym z głównych trendów 2018 roku była także konsolidacja rynku handlowego. W sektorze mogliśmy obserwować szereg fuzji i przejęć, m.in. przejęcie Spółki Emperia, właściciela konceptu
Stokrotka, przez litewską Maxima Grupe, czy sfinalizowanie przez Grupę Eurocash nabycia sieci handlowej Mila. Warto przy okazji zwrócić uwagę, że przejmowanie obiektów konkurencji i re-branding to alternatywne wobec zakupu gruntów inwestycyjnych sposoby na pozyskanie przestrzeni dla dalszej ekspansji. W 2018 roku mogliśmy obserwować wiele przykładów takich transakcji. Sieć OBI uruchomiła sklepy w kilku lokalizacjach po zamkniętych sklepach Praktiker. Jerónimo Martins i Carrefour przejęły niektóre sklepy działające pod szyldem Piotr i Paweł w ramach planu restrukturyzacji tej sieci. Na sprzedaż zostały też wystawione nieruchomości, na których stoją najmniej rentowne sklepy Tesco w Polsce.

– W kolejnych latach będziemy obserwować kontynuację tego trendu, z kolejnymi konsolidacjami w segmencie handlowym, jak i pozyskiwaniem lokali i terenów inwestycyjnych w ramach przejęć obiektów konkurencji – dodaje Joanna Kieszczyńska.

Trendy w 2019 roku – projekty wielofunkcyjne i rewitalizacja

Dynamiczny wzrost nowej powierzchni biurowej, rosnąca liczba projektów wielofunkcyjnych oraz oczekiwania pracowników w zakresie dostępności usług i produktów pierwszej potrzeby blisko
miejsca pracy i zamieszkania, zwiększają zapotrzebowanie na powierzchnię handlową w parterach biurowców oraz pasażach łączących budynek z dworcem lub ze stacją metra.

– Inwestorzy działający w branży handlowej coraz częściej pytają już nie o grunty pod centra handlowe, ale o tereny usługowe i wielofunkcyjne. Niejeden z nich, zainspirowany halami targowymi funkcjonującymi w największych europejskich miastach, takich jak np. Mercado De San Miguel w Madrycie, Mercat de la Boqueria w Barcelonie czy Marché de Saint-Martin w Paryżu, poszukuje podobnych obiektów do rewitalizacji i komercjalizacji. Dodatkowo, rośnie otwartość inwestorów z sektora handlowego do udziału w wielofunkcyjnych przedsięwzięciach inwestycyjnych – zauważa Joanna Kieszczyńska.

Z analiz JLL wynika dodatkowo, że w 2019 roku będziemy w dalszym ciągu obserwować zainteresowanie terenami pod projekty handlowe.

– W przypadku terenów inwestycyjnych, największym zainteresowaniem inwestorów będą się cieszyć grunty pod budowę małych parków handlowych o wielkości 3 tys. – 10 tys. mkw. powierzchni usługowej. W szczególności dotyczy to lokalizacji, gdzie występuje luka podażowa w zakresie powierzchni handlowej, a tym samym istnieje potencjalne zainteresowanie ze
strony najemców. Dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego w całej Polsce sprzyjał w ostatnich latach wykreowaniu nowych lokalizacji tego typu. Również starsze obiekty handlowe
oraz takie, które nie są już „mile widziane” w portfelu inwestora, mają szansę znaleźć w 2019 nowych nabywców, którzy przeprowadzą modernizację lub wyburzą istniejący budynek, aby zrealizować własny projekt – podsumowuje Joanna Kieszczyńska.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl