Raport Pyszne.pl: tylko 40 proc. Polaków zna pojęcie street food, a 23 proc. slow food

Wegetarianizm, Gruzja i silna hierarchia posiłków. Na pierwszy rzut oka nie mają ze sobą wiele wspólnego. Jednak w ujawnionym przez serwis do zamawiania jedzenia online Pyszne.pl Raporcie Food-Trendów reprezentują one najsilniejsze trendy – tak wynika z badania, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 800 Polaków, pokazującego co, jak i kiedy jemy.

Pyszne.pl od lat bacznie obserwuje zwyczaje Polaków w obszarze jedzenia. Coraz większa fascynacja zyskującymi na znaczeniu trendami doprowadziła do realizacji pierwszej edycji Raportu Food-Trendów Pyszne.pl, która dzisiaj została zaprezentowana publicznie.

Wypływające z raportu wnioski pokazują Polaków jako obywateli świata. Aż 28 proc. z nas w ciągu ostatnich 3 miesięcy odkryło dla siebie nową kuchnię świata, a trzy osoby na cztery są zainteresowane próbowaniem coraz to nowych jej rodzajów. W poszukiwaniu niecodziennych smaków coraz chętniej patrzymy na Wschód. Najwięcej respondentów badania odpowiedziało, że najbardziej chciałaby spróbować dań gruzińskich. 

Najważniejszy jest obiad

Polacy łączą w sobie sprzeczności. Z jednej strony pociąga ich nowe, z drugiej – są mocno przywiązani do tradycji. Jak wynika z Raportu Food-Trendów Pyszne.pl[1], Polacy mają jasno ustaloną hierarchię posiłków. Jak twierdzi prawie połowa respondentów, najważniejszy w ciągu dnia jest obiad.  Po nim zaś śniadanie z 37% odpowiedzi. Mało istotne są natomiast drugie śniadanie (5 proc.), kolacja (4 proc.) czy lunch (1 proc.). Kultura jedzenia zachodnich posiłków jeszcze nie do końca zadomowiła się nad Wisłą. Mniej niż jedna piąta Polaków jada lunch (18 proc.) przy aż 85 proc. osób mających w rozkładzie dnia obiad. Nasz tradycjonalizm jest widoczny także przy wyborze dań. Najmocniej zakorzeniona w preferencjach Polaków i wybierana zdecydowanie najczęściej jest kuchnia polska (98 proc.). Nasza znajomość aktualnych światowych trendów związanych z jedzeniem jest jednak umiarkowana. Tylko 40 proc. Polaków zna pojęcie street food, a o slow food słyszało 23 proc. z nas.

Dieta to styl życia

Więcej niż jeden na trzech Polaków stosuje ograniczenia żywieniowe, głównie ze względu na chęć prowadzenia zdrowego stylu życia (63 proc.) i ze względów zdrowotnych (52 proc.). Wśród młodych ludzi w przedziale wiekowym 18-24 istotnym powodem jest także trening (48 proc. w tej grupie badanych). Najczęściej stosowana jest dieta wykluczająca cukier (10 proc.).

Diety wegetariańskiej przestrzega 4 proc., a chciałoby ją wypróbować 8 proc. Polaków. Skłania nas do tego przede wszystkim kiepska jakość dostępnego w sklepach mięsa – 54 proc. spośród nas ma co do niego wątpliwości. Polacy zauważają oprócz tego coraz lepszą dostępność zamienników mięsa i rozbudowującą się ofertę dla wegetarian w restauracjach. Szukają też sposobu na schudnięcie. Tylko 30 proc. potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne. W przejściu na dietę wegetariańską powstrzymuje Polaków przede wszystkim to, że nie wyobrażają sobie rezygnacji z mięsa oraz mają silne przyzwyczajenia. Nie bez znaczenia są dla nich także nawyki żywieniowe bliskich osób.

[1] Badanie zrealizowane w kwietniu 2019 na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku od 18 do 65 lat.

Więcej liczb i faktów z raportu:

Trendy dotyczące posiłków

  • Zwyczaj jedzenia brunchu ma tylko 3 proc. Polaków.
  • Choć obiad i lunch pełnią teoretycznie podobną funkcję zaspokojenia głodu w środku dnia, obserwujemy znaczące różnice w podejściu do obu posiłków.
  • W dni pracujące na lunch wybieramy się do restauracji ponad cztery razy częściej niż na obiad.

Trendy dotyczące preferencji kulinarnych

  • Spośród dań kuchni polskiej najmłodsi respondenci preferują pierogi (36 proc. osób w przedziale wiekowym 18-24 lata), starsi – kotleta schabowego.
  • Dokładnie wiemy, czego chcielibyśmy posmakować. Spośród dań kuchni tajskiej są to przede wszystkim zupy, indyjskiej – nowe rodzaje curry, hiszpańskiej – paella, meksykańskiej – burrito, wietnamskiej – zupa pho, rosyjskiej – pielmieni, a ukraińskiej – bliny.

Diety

  • 4 proc. Polaków przestrzega diety bezglutenowej.
  • 3 proc. z nas wyklucza ze swojej diety laktozę.
  • 12 proc. osób zamierza wypróbować w przyszłości dietę wykluczającą cukier.
  • 71 proc. osób nie rozważa przechodzenia na żadna nową dietę

Jedzenie z dowozem czy wyjście do restauracji?

  • 62 proc. respondentów zamówiło jedzenie z dowozem w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie.
  • Posiłku dostarczonego do drzwi potrzebujemy zwłaszcza wtedy, gdy nie chce nam się gotować (47 proc.) lub nie mamy czasu (41 proc.).
  • Jedzenie z dowozem zamawiamy najczęściej z rodziną (50 proc.) lub ze znajomymi (43 proc.).
  • Do restauracji chodzimy przede wszystkim ze względów towarzyskich (46 proc.).

Pyszne.pl należy do Takeaway.com

Marka Pyszne.pl należy do Takeaway.com – wiodącego serwisu do zamawiania jedzenia online w Europie kontynentalnej i Izraelu. Firma koncentruje się na łączeniu konsumentów i restauracji za pośrednictwem swojej platformy. Współpracując z blisko 44 tys. restauracji, Takeaway.com oferuje szeroki wybór jedzenia. Spółka współpracuje głównie z restauracjami świadczącymi dowóz we własnym zakresie. Oprócz tego Takeaway.com oferuje w 64 miastach w dziesięciu krajach dowóz dla restauracji, które nie realizują go we własnym zakresie.

Założona w 2000 roku grupa szybko wzrosła i stała się wiodącym serwisem do zamawiania jedzenia online w Europie kontynentalnej, działającym w Holandii, Niemczech, Polsce, Belgii, Austrii, Izraelu, Szwajcarii, Luksemburgu, Portugalii, Bułgarii i Rumunii. W ciągu 12 miesięcy do końca grudnia 2018 r. Takeaway.com przetworzyło prawie 94 miliony zamówień, złożonych przez 14,1 miliona unikalnych użytkowników.

Zatrudniająca ponad 2,6 tys. pracowników grupa przetworzyła zamówienia o wartości 185 miliardów euro i osiągnęła przychód w wysokości 240 milionów euro w okresie dwunastu miesięcy do końca grudnia 2018 roku. Takeaway.com jest notowane  na giełdzie Euronext Amsterdam (AMS: TKWY).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl