TUF Parki przekształciły się w Pasaże: Chełmiński i Warmiński

– Naszym zdaniem szyld Pasaż Chełmiński i Pasaż Warmiński w doskonały sposób odzwierciedla charakterystykę realizowanych przez nas projektów, które są dostosowane do potencjału danej lokalizacji i siły nabywczej mieszkańców – mówi Fabian Eryk Barbarowicz, Dyrektor Zarządzający TUF Real Estate Polska.

SCF News/Retailnet.pl : Firma TUF Real Estate jest stosunkowo nowym graczem na rynku mniejszych obiektów handlowych w Polsce. Pan, jako Dyrektor Zarządzający, odpowiada za rozwój spółki i realizację inwestycji. Proszę zatem przybliżyć genezę powstania firmy.

Fabian Eryk Barbarowicz: Może zacznę od początku. Z wykształcenia jestem prawnikiem, ale nie ukrywam, że nigdy nie myślałem o pracy w kancelarii, sądzie czy prokuraturze. Dlatego zaraz po studiach na Uniwersytecie Warszawskim wybrałem świat nieruchomości. Pierwsze doświadczenia zbierałem w instytucjach zajmujących się pośrednictwem mieszkaniowym i handlowym. Następnie rozpocząłem pracę w dużym banku komercyjnym, w dziale doradztwa nieruchomości inwestycyjnych. Wtedy poznałem Radosława Jarmułę, wówczas klienta banku, a dziś mojego wspólnika. Nasza współpraca rozpoczęła się od inwestowania w mniejsze jednostki komercyjne, by w połowie 2017 roku zabezpieczyć grunt w Chełmnie pod budowę pierwszego parku handlowego.

Nasze wspólne przedsięwzięcie stworzyliśmy pod szyldem spółki TUF Real Estate, która wywodzi się z grupy przedsiębiorstw działających pod marką TUF. Jej założycielem jest Radosław Jarmuła, który prowadząc te przedsiębiorstwa, zdobył doświadczenie w wielu sektorach biznesu. W skład grupy wchodzą spółki z branży ubezpieczeń, healthcare, fitness, oraz start-upy technologiczne.

Grupa TUF zaczynała działalność od sektora ubezpieczeniowego, który z racji swojej natury pozwala bardzo dobrze poznać różne branże gospodarcze: pod względem ryzyka i zagrożeń oraz wyzwań i szans z nimi związanych. Połączone cele i wymiana doświadczeń moich oraz grupy TUF pozwoliły nam płynnie wejść na rynek parków handlowych w Polsce.

Czyli wychodziliście z ofertą jako spółka już znana na rynku?

Nie, ale w tym przypadku uważam to za nasz atut, ponieważ rozpoczęliśmy działalność ze świeżym spojrzeniem na rynek nieruchomości handlowych. Ponadto TUF Real Estate kompleksowo realizuje proces inwestycyjny każdego projektu komercyjnego. Rozpoczynając od poszukiwania idealnej lokalizacji, stworzenia koncepcji architektonicznej, komercjalizacji oraz pozyskania finansowania inwestycji. Jesteśmy stosunkowo kameralnym podmiotem, wspieranym przez zewnętrzne firmy, takie jak pracownia architektoniczna Pejot Studio, kancelarie prawne act BSWW legal & tax i Argon Legal oraz generalnego wykonawcę: ILHO PL S.A.

Co Państwa skłoniło do realizacji projektów handlowych typu retail park?

Przede wszystkim w ramach grupy TUF dysponowaliśmy nadwyżkami finansowymi, które chcieliśmy ulokować w instrumenty finansowe o dobrych stopach zwrotu, a do takich należy rynek nieruchomości komercyjnych. Traktowaliśmy inwestycje w obiekty handlowe jako rodzaj dywersyfikacji biznesu. Dopiero po pewnym czasie uznaliśmy, że to świetny kierunek, by stworzyć firmę, która regularnie będzie realizowała projekty w mniejszych miastach. Tym bardziej, że rynek powierzchni handlowych w segmencie obiektów typu convenience centere i retail park nie jest jeszcze dostatecznie nasycony. Wciąż jest sporo białych plam do zagospodarowania w miejscowościach od kilku do kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców. Przed nami jeszcze kilka lat, podczas których powstawać będą nowe projekty handlowe, przy jednoczesnym trendzie relokacji ze starych budynków, niedostosowanych do współczesnych standardów.

Spółka realizuje obecnie dwa parki handlowe: w Chełmnie i Lidzbarku Warmińskim. Najpierw pod nazwą TUF Parki, a teraz Pasaże. Z czego wynika zmiana nazwy?

Etymologia TUF Parków nawiązuje do nazwy grupy TUF, którą komunikowaliśmy się podczas rozmów z najemcami i firmami współpracującymi. Dotychczasowa nazwa bardziej identyfikowała firmę jako podmiot realizujący inwestycje, niż docelowy produkt, jakim jest park handlowy. Naszym zdaniem, szyld Pasaż Chełmiński i Pasaż Warmiński w doskonały sposób odzwierciedla charakterystykę realizowanych przez nas projektów, które są dostosowane do potencjału danej lokalizacji i siły nabywczej mieszkańców. Mamy naprawdę duże ambicje. W ciągu kilku lat chcemy zostać jednym z czołowych graczy na rynku projektów typu retail park w Polsce.

Proszę przybliżyć proces realizacji tych projektów?

W Chełmnie, w województwie kujawsko-pomorskim, realizujemy retail park o powierzchni 5,8 tys. mkw. GLA wraz z parkingiem na 170 samochodów. Obiekt znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie marketów Lidl i Tesco, a proces jego komercjalizacji dobiega końca. W parku handlowym swoje miejsce znalazły marki, takie jak Biedronka, CCC, Rossmann, Pepco, Martes Sport, KiK, Media Expert, Dealz, Gzella, Plus GSM, a także placówka bankowa. Otwarcie Pasażu Chełmińskiego zaplanowaliśmy na koniec listopada br. Natomiast w Lidzbarku Warmińskim (województwo warmińsko-mazurskie) powstanie kompleks trzech budynków o łącznej powierzchni blisko 6 tys. mkw. GLA, wraz z parkingiem na ponad 150 aut. Inwestycja jest na końcowym etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę. Zgodnie z planem, jeszcze jesienią tego roku rozpoczniemy pierwsze prace ziemne, a otwarcie nastąpi w listopadzie 2020 roku. Komercjalizacja obiektu przebiega bardzo sprawnie, właśnie osiągnęliśmy poziom 60 proc. podpisanych umów. W Pasażu Warmińskim sklepy otworzą m.in. CCC, Martes Sport, KiK, Media Expert i Pepco.

Czy sami finansujecie projekty handlowe, czy korzystacie ze wsparcia bankowego?

W początkowej fazie procesu inwestycyjnego korzystamy ze środków własnych. Nie będzie zaskoczeniem, jeżeli powiem, że w kolejnym etapie posiłkujemy się finansowaniem bankowym. Jest to sprawdzony i bezpieczny model finansowy przy tego typu projektach.

Obecnie na rynku działa wiele firm specjalizujących się w realizacji projektów handlowych typu retail park, convenience center. Czym TUF Real Estate będziecie wyróżniać się na rynku?

Jeżeli miałbym wskazać jedną cechę wyróżniającą TUF Real Estate i nasze projekty – to przede wszystkim rzetelność i determinacja w dążeniu do realizacji wyznaczonego celu, co mam nadzieję bez problemu potwierdzają współpracujący z nami najemcy. Ze względu na charakterystykę działalności spółki TUF Real Estate, każdy realizowany przez nas projekt jest i będzie dopracowany w najmniejszym szczególe. Nie rzucamy słów na wiatr i jak z czymś wychodzimy na rynek, to jesteśmy przekonani, że to zrobimy.

Uważam, że na rynku nie ma zbyt wielu firm i inwestorów, którzy kompleksowo realizują projekty handlowe w mniejszych miejscowościach. Bądźmy szczerzy, spora liczba działających retail parków to nie są innowacyjne projekty. Można starać się je ulepszać chociażby poprzez urozmaicenie mixu najemców czy dostosowanie do wymagań i potencjału lokalnej społeczności, ale co do zasady wspólny mianownik jest ten sam – obiekty w poszczególnych miejscowościach mają być wiodącymi dla danego regionu oraz mają tworzyć swoistą symbiozę pomiędzy najemcami.

Czy planujecie realizację kolejnych tego typu projektów?

Tak, naszym celem jest otwieranie minimum jednego większego obiektu handlowego rocznie. Obecnie pracujemy nad trzema nowymi lokalizacjami. Jednak więcej na ich temat będę mógł powiedzieć na przełomie roku.

Jakie zatem grunty i lokalizacje Was interesują na terenie kraju?

Skupiamy swoją uwagę na miastach powiatowych, które nie mają jeszcze tego typu obiektu handlowego. Idealne są miasta liczące około 15 tys. mieszkańców, z ciekawą komunikacyjnie lokalizacją o powierzchni od 1,5 do 2 ha. Zapraszamy do kontaktu osoby, firmy i biura pośrednictwa nieruchomości dysponujące gruntami pod zabudowę komercyjną (kontakt@tufre.pl).

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl