[WYWIAD] Jula przyspiesza ekspansję w Polsce

Widzimy potencjał na przynajmniej 20 nowych sklepów Jula w Polsce. Oznacza to, że w najbliższych latach sieć sklepów Jula rozszerzy się do ok. 30-35 multimarketów w całym kraju – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl Jonas Brothlin, dyrektor ds. ekspansji sieci Jula.

Sieć Jula zadebiutowała na polskim rynku w 2011 roku. W ciągu tych 8 lat otworzyliście 13 multimarketów, które zlokalizowane są w 12 miastach. Jakiego tempa ekspansji możemy spodziewać się w kolejnych latach?

Jonas Brothlin: Zdajemy sobie sprawę, że nasze dotychczasowe tempo rozwoju na polskim rynku nie było szybkie. Krok po kroku budujemy naszą obecność na polskim rynku. Poznaliśmy zachowania zakupowe naszych klientów i przystosowaliśmy format naszych sklepów do oczekiwań rynkowych.Obecnie poszukujemy lokalizacji o wielkości 2,5 tys. mkw. Zamierzamy przyspieszyć tempo ekspansji w Polsce.

Co to oznacza w praktyce? Ilu nowych sklepów możemy spodziewać się w 2020 roku?

JB: W przyszłym roku chcemy uruchomić w Polsce 3-4 nowe multimarkety, jesteśmy przygotowani na zwiększenie tej liczby o ile wystąpią sprzyjające okoliczności. Jeden z naszych nowych sklepów otworzymy w Szczecinie. Będzie on zlokalizowany po zachodniej stronie rzeki. Drugi z zaplanowanych sklepów otworzymy w województwie kujawsko-pomorskim, a trzeci będzie usytuowany na terenie aglomeracji śląskiej. Prowadzimy również intensywne negocjacje z właścicielami i zarządcami powierzchni handlowych w innych częściach kraju. Dużo nowych opcji pojawiło się po jesiennej edycji Shopping Center Forum.

Jakie są w takim razie najważniejsze cele, jakie stawiacie sobie na najbliższe lata?

JB: Naszym celem minimum na najbliższe lata to otwieranie 4-5 nowych sklepów rocznie. Mamy mocny zespół zajmujący się ekspansją, więc możliwe jest otwarcie nawet 10 multimarketów rocznie. Wszystko zależy od dostępności odpowiednich lokalizacji – znalezienie ich jest dużym wyzwaniem. Patrząc jednak na mapę kraju wiszącą za moimi plecami mogę powiedzieć, że widzimy potencjał na przynajmniej 20 nowych sklepów Jula w Polsce. Oznacza to, że w najbliższych latach sieć sklepów Jula rozszerzy się do ok. 30-35 multimarketów w całym kraju. Decyzja zarządu jest jasna – przyspieszamy rozwój sieci naszych sklepów w Polsce. Wszystko oczywiście w ramach przyjętej strategii i przy zachowaniu logiki biznesowej.

Do tej pory Jula koncentrowała się na rozwoju w największych polskich aglomeracjach. Czy to się zmieni?

JB: Spójrzmy jeszcze raz na mapę. Gołym okiem widać, że są jeszcze regiony Polski i miasta, gdzie ewidentnie nas brakuje. Mówię chociażby o Małopolsce i Krakowie, czy województwach podlaskim i opolskim. Dlatego celem numer jeden jest zapełnić te białe plamy i zaznaczyć naszą obecność we wszystkich 16 województwach. Jeżeli chodzi o konkretne miasta, faktycznie do tej pory koncentrowaliśmy się na 8-9 największych aglomeracjach. Jednak sytuacja na rynku detalicznym ulega zmianom. Dlatego nie ograniczamy się tylko do największych metropolii i z zainteresowaniem spoglądamy na miasta średniej wielkości. Mam na myśli ośrodki o liczbie mieszkańców przekraczającej 150 tys. Rozważamy lokalizacje, których catchment area wynosi ok. 250 tys. osób w zasięgu 20-30 minut jazdy samochodem. To daje nam dużo większe możliwości ekspansji.

Czy naturalnym kierunkiem rozwoju dla sieci Jula są retail parki, których coraz więcej powstaje w naszym kraju?

JB: Przede wszystkim chcemy otwierać multimarkety w miejscach kojarzonych z handlem, o wysokim footfallu generowanym również przez innych najemców. Z tego względu retail parki są dla nas oczywiście dobrym rozwiązaniem. Retail parki na obrzeżach dużych aglomeracji, czy w miastach średniej wielkości, charakteryzujące się łatwą dostępnością i dobrą widocznością są dla nas atrakcyjną propozycją.

Generalnie, jeśli chodzi o atrakcyjne galerie handlowe, rzadko się zdarza, żeby dysponowały one wolną powierzchnią 2,5 tys. mkw., która jest niezbędna do uruchomienia sklepu Jula. Sytuacja na rynku jest jednak dynamiczna, wystarczy spojrzeć co obecnie dzieje się z dużymi sieciami spożywczymi, które zmniejszają powierzchnię sprzedaży w poszczególnych placówkach. Dlatego jeżeli nadarzy się okazja, zamierzamy z niej skorzystać.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Cały wywiad można przeczytać w grudniowym numerze Shopping Center Forum Magazine

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.