80 proc. zakupów w segmencie “Dom i ogród” dokonywanych jest offline

Liderem rynku “Dom i ogród” w Polsce jest IKEA. 29 proc. respondentów deklaruje, że robiło w ostatnim czasie zakupy w tej sieci. Na miejscu drugim jest Castorama z udziałem 26 proc., a tuż za nią Leroy Merlin (25 proc. odpowiedzi) – tak wynika z raportu Omnichannel 2019 przygotowanego przez firmę YourCX.

Co piąty badany deklaruje, że w ostatnim czasie nie kupował produktów z tej kategorii. Wyniki są zbiorcze dla wszystkich kanałów zakupów (łącznie dla zakupów internetowych oraz tradycyjnych).

IKEA zyskuje, zwłaszcza online

W kanale internetowym zdecydowanym liderem jest IKEA – aż 47 proc. respondentów ostatnio robiło tam takie zakupy. W kanale tradycyjnym (który wybiera osiem na dziesięć badanych) mamy trzy sieci z podobnym wynikiem: IKEA (38 proc.), Castorama (36 proc.) i Leroy Merlin (35 proc.).

Zestawiając wyniki omnichannel 2019 z zeszłoroczną edycją badania, obserwujemy wyraźny wzrost udziału marki IKEA, podczas gdy Castorama i Leroy Merlin jedynie niewiele zmieniają swe udziały.

IKEA wybierana jest zdecydowanie najczęściej przez ludzi młodych, a wraz z wiekiem rośnie zainteresowanie zakupami w sieci Castorama i Leroy Merlin. W dużych miastach dominuje IKEA (41 proc. mieszkańców największych miast robiło tam zakupy). Castorama i Leroy Merlin w tej kategorii mocno się ścierają – liderem jest raz jedna, raz druga sieć sklepów.

Sklepy stacjonarne nakręcają wyniki

Produkty z tej kategorii kupowane są zdecydowanie najczęściej w sklepach tradycyjnych. IKEA odstaje od konkurencji wyższym udziałem kanału internetowego – w serwisie IKEA.com z dostawą do domu kupuje 9 proc. klientów tej sieci

Porównując metody zakupu z pozostałymi badanymi w ramach Omnichannel 2019 branżami widać jak istotna dla tych klientów jest rozbudowana sieć sprzedaży stacjonarnej. Pod tym kątem sektor ten porównać można jedynie ze sprzedażą kosmetyków, perfum i produktów higienicznych w drogeriach.

Doświadczenie klienta, online i offline

Wskaźnik jakości Your Customer Experience Index ma na celu łatwiejsze zróznicowanie rm osiągających podobne do siebie wyniki w pytaniach cząstkowych jak i wskazywać realnych liderów jakości na skali od 0 do 1000. Jak widać jest jeszcze potencjalnie dużo do zrobienia, skoro większość rm osiągnęły wyniki poniżej dwóch trzecich możliwych punktów.

IKEA to bardzo mocna marka, co widoczne jest w tym, jak odstają od niej pozostałe sieci. Większość rm poprawiło jednak nieco swój wynik sprzed roku.

Większość sprzedawców wielokanałowych notuje wyższe oceny doświadczeń w zakupach internetowych, niż tradycyjnych; jedynie IKEA może pochwalić się porównywalnym i wysokim wskaźnikiem w obu kanałach. Bricoman osiąga zaskakująco wysoki wynik w kanale internetowym, wyprzedzając silniejsze na rynku marki, natomiast w kanale tradycyjnym silną pozycję broni Leroy Merlin i Castorama.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.