[WYWIAD] Mirek Drab, Empik: platforma Marketplace ma bardzo duży potencjał wzrostu

Obecnie platforma Marketplace odpowiada za ok. 20 proc. sprzedaży Empik.com. Krótkoterminowy plan przewiduje, że w 2022 roku przychody z tej działalności będą odpowiadały już za ok. 50 proc. obrotów online – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Mirek Drab, Head of Marketplace w Empiku.

Platforma Empik Marketplace wystartowała w 2017 roku. Co udało się przez te ponad 3 lata osiągnąć?

Marketplace odgrywa istotną rolę w strategii rozwoju całej Grupy Empik. Najlepiej świadczą o tym liczby. Obecnie ta platforma odpowiada za ok. 20 proc. sprzedaży Empik.com. A warto podkreślić, że sprzedaż e-commerce i digital w tym roku zapewne przekroczy połowę przychodów całej Grupy. Pandemia koronawirusa tylko przyspieszyła ten proces. Sukcesywnie notujemy w tym segmencie kolejne rekordy – w maju przekroczyliśmy pierwszy milion zamówień na Marketplace, a w sierpniu milion ofert sprzedażowych. Miesięcznie przybywa ich ok. 120 tysięcy, czyli aż sześć razy więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku.

O ile zwiększyły się przychody Marketplace w porównaniu z ubiegłym rokiem?

Analizując poziom sprzedaży rok do roku, od czasu pandemii jest to już dwukrotny wzrost. To pokazuje dynamikę z jaką rozwija się ten projekt.

W tym tempie Marketplace już wkrótce może być jednym z głównych źródeł przychodów Grupy Empik…

Zakładamy, że w perspektywie kilku lat przychody z platformy Marketplace będą stanowiły znaczącą część sprzedaży całej Grupy. Bardziej krótkoterminowy plan przewiduje, że w 2022 roku przychody z tej działalności będą odpowiadały za ok. 50 proc. obrotów online. Nie da się ukryć, że z uwagi na swój korzystny model biznesowy, platforma Marketplace ma bardzo duży potencjał wzrostu i długofalowo jest ją łatwiej rozwijać niż sprzedaż własną w ramach Empik.com. Ten trend widoczny jest zresztą nie tylko w Polsce. Patrząc globalnie widzimy, że tego typu platformy sprzedażowe – gromadzące tysiące sprzedawców pod wspólnym szyldem zaufanej marki – odnoszą coraz większy sukces.

Dynamiczny wzrost sprzedaży nie byłby jednak możliwy bez coraz szerszej oferty produktowej dostępnej na Państwa platformie. 

Oczywiście. Na Empik Marketplace sukcesywnie przybywa partnerów handlowych, czyli średnich i dużych firm sprzedających tu swoje produkty. Dynamika ich przyrostu rok do roku przekracza aż 400 proc. Partnerzy są stale weryfikowani pod kątem jakości oferowanych produktów, wiarygodności czy poziomu satysfakcji i obsługi klienta.

Obecnie swoje sklepy internetowe prowadzi tu ponad 1200 firm, w tym marki takie jak: Dr Irena Eris, Tchibo, Lavazza, Intersport, Foods by Ann, Vobis, Miele, Inglot i Duka. Łącznie w ich ofercie znajduje się już ok. 1 mln różnych produktów. 

Łatwo jest zachęcić nowe marki i firmy do wejścia na Empik Marketplace?

Nie ma tutaj jednej reguły. Część firm z góry wie, że nie chce sprzedawać produktów poza własnymi kanałami dystrybucji – taką mają ustaloną strategię. Inne uznają z kolei, że dołączenie do naszej platformy to doskonały sposób na wzmocnienie swojej obecności online, możliwość skutecznego dotarcia do jeszcze większej liczby klientów i rozwój biznesu. Są też marki, które trzeba do tego przekonywać, ale mamy ku temu mocne argumenty: z szerokiej oferty Empik.com korzystają miliony lojalnych klientów. Rocznie sklep Empik.com notuje 250 milionów wizyt.

Przybywa nie tylko partnerów, ale również kategorii produktowych…

Chcemy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, a ci – co potwierdzają rynkowe raporty – coraz chętniej kupują w internecie produkty z różnych kategorii. Raport KPMG wskazuje, że aż ⅓ Polaków w ostatnim czasie kupiła online produkt, po który do tej pory chodziła do sklepów stacjonarnych. To dowodzi, że odbiorcy coraz bardziej ufają e-commerce i szerzej otwierają się na ten kanał sprzedaży. Częściej sięgają także po ofertę lokalnych marek. To również musimy brać pod uwagę przy rozwoju naszej oferty.

Co obecnie można już kupić na Empik Marketplace?

Obecnie klienci znajdą tu produkty w 16 kategoriach, m.in.: Dom i Ogród, Sport, Elektronika, AGD, Zdrowie i Uroda czy Zabawki. Wiele z tych kategorii zanotowało 3 cyfrowe wzrosty sprzedaży w 2020 r. – i tak dla Sportu to prawie 200 proc., AGD blisko 150 proc. a dla kategorii takich jak Zdrowie i Uroda, Artykuły papiernicze czy Zabawki ponad 100 proc.

Wciąż rozwijamy naszą platformę o kolejne branże – ostatnią nowością jest np. Motoryzacja. Poszerzamy także ofertę w już istniejących kategoriach. Podręczniki i książki do nauki języków obcych, które do tej pory sprzedawane były tylko poprzez sprzedaż własną Empik.com, teraz dostępne są również w ramach ofert partnerów zewnętrznych. Można śmiało powiedzieć, że jesteśmy otwarci na wszystkie kategorie produktowe, które korespondują z szeroko rozumianym lifestylem czy pozwalają naszym klientom rozwijać różne pasje i zainteresowania, czyli są zgodne z wizerunkiem i wizją marki Empik. 

Rozmawiał: Łukasz Izakowski